آنچه نزد همه ادیان ( اسلامی، مسیحی، یهودی، زرتشتی و ....) قطعی و مسلم است و احادیث زیادی برای آن وارد شده این است که منجی به طور حتم در آخر الزمان ظهور خواهد کرد تا زمین را پر از عدل و داد کند، بعد از آنکه با جور و ستم پر شده باشد.
مهدویت چیست؟
انتظار ظهور یک مصلح بزرگ آسمانی، و امید به آینده و استقرار صلح و عدل جاویدان، امری فطری و طبیعی است که با ذات و وجود آدمی سر و کار داشته و با آفرینش هر انسانی همراه است و زمان و مکان نمیشناسد و به هیچ قوم و ملتی اختصاص ندارد. از این رو، همه افراد طبق فطرت ذاتی خود مایلند روزی فرا رسد که جهان بشریت در پرتو ظهور رهبری الهی و آسمانی با تأیید پروردگار، از ظلم ظالمان و ستم ستمگران نجات یافته، ظلم و ستمگری در جهان پایان پذیرد و انسانها از وضع فلاکت بار موجود نجات یابند و از نابسامانی و ناامنی و تیرهروزی خلاص شوند و سرانجام به کمال مطلوب و زندگی شرافتمندانهای که خداوند وعده آن را داده است نایل آیند.
مهدویت از نظر لغوی
«مهدی» اسم مفعول و به معنای هدایت شده است. مهدویت نیز از همین ریشه است. مهدی مشهورترین نام آن حضرت نزد شیعه و سنی است. البته گاهی نیز در معنای فاعلی به معنای «هدایت کننده» به کار میرود. محمدبن عجلان از امام صادق (علیهالسلام) نقل کرده است. «... و قائم را از آن جهت مهدی گفتهاند که مردم را به آیینی که از دست دادهاند، هدایت میکند ...»
اما آنچه بیشتر در روایات آمده همان معنای نخست است. امام باقر(علیهالسلام) در این باره فرمود: «بدرستی که مهدی نامیده شد به جهت اینکه به امر فهی هدایت میشود. او تورات و سایر کتابهای الهی را از غاری در انطاکیه بیرون خواهد آورد.» از امام صادق (علیهالسلام) نیز وقتی پرسیده میشود. چرا مهدی نامیده شده است؟ فرمود: «لأنّه یهدی إلی کُل أمر خفی»؛ «به جهت اینکه به تمامی امور پنهان هدایت میشود.»
نکته جالب توجه اینکه لقب «مهدی» بیشتر دربارة آن حضرت بعد از ظهور و قیام، لقب «قائم» بیشتر دربارة آن حضرت قبل از ظهور و قیام استفاده میشود. امام صادق (علیهالسلام) دربارة برخی از موارد مربوط به حضرتش پس از ظهور فرمود: «... ثم یأمر منادیاً فینادی هذا المهدی...»؛ «به منادی دستور داده خواهد شد؛ پس ندا در میدهد که این است مهدی»
پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) نیز فرمود: پس از ظهور کسی نزد او آمده میگوید: ای مهدی! به من عطا کن و آن حضرت میفرماید: بگیر. لقب مهدی اگر چه اختصاص به آخرین امام ندارد و بقیه ائمه (علیهالسلام) نیز مهدی هستند، ولی تنها از آخرین پیشوا به عنوان «مهدی» یاد شده است. این لقب از همان ابتدای شکلگیری بحث
«مهدویت» بر زبان معصومین (علیهالسلام) رایج بوده و در روایات فراوانی از پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) این لقب به چشم میخورد. بنابراین در کتابهای اهل سنت نیز فراوان این لقب آمده است.
امام حسین بن علی (علیه السلام) فرمود: «دوازده مهدی از ماست: اول ایشان امیر مؤمنان علی (علیهالسلام) بود و آخرین ایشان نهمین فرزند از نسل من است...»
محمدبن عمران گفت: من از امام ششم شنیدم که میفرمود: «ما دوازده مهدی باشیم.»
مهدی (mahdi) در اسلام، عنوان امامی که در آخرالزمان پیدا میشود و زمین را پر از عدل و داد میکند. مطابق عقیدة شیعیان، این مهدی امام دوازدهم، حضرت محمدبن حسن عسکری (علیهالسلام)است که مدتی در اوایل حیات خود غایب بود (غیبت صغری) و به وسیلة چهار نایب (نواب اربعه) با شیعیان خود ارتباط داشت و پس از آن غایب شد (غیب کبری) و هر وقت بخواهد آشکار خواهد شد.
اصطلاح مهدویت به مکتبهای فکری اطلاق میشود که شاخصة اصلی آن اعتقاد به دورة آخرالزمان و انتظار ظهور منجی و رهاننده باشد. ارکان عمده این مکتبها که ریشه در باورهای دینی دارد عبارتند از: اسارت، غیبت، انتظار، نجات.
در توضیح مهدویت گفتهاند که فرد یا قومی که در وضعیت اسفبار گرفتار شده و متحمل رنجها و مصائب میشود، چشم به راه ظهور فرد یا گروهی دارد که در اختفا و غیبت به سر برده و در آینده ظهور خواهد کرد و نجات و رهایی انسانها را به ارمغان خواهد آورد.
البته مهدویت عناصر و ارکان دیگری نیز دارد که به تبع چهار رکن اصلی در زمان مقتضی پدید خواهد آمد. عناصر و ارکانی مانند تحول در آداب و شعائر دینی و تغییر در نظام بشری.
به هر روی، بحث مهدویت با عناوینی همچون (Messianism) به معنای «مهدویت، مهدویت باوری، مسیحا باوری و موعود باوری»، (Millenniumism) به معنای «هزاره گرایی، اعتقاد به فرا رسیدن هزارة سلطنت مسیح و اعتقاد به عصر سعادت» و (Futurism) به معنای «آینده گرایی» مطرح میشود. البته هر کدام از این کلمات معمولاً در یک حوزه مطالعاتی خاص- اعم از سیاسی، اجتماعی، دینی و حتی علمی و ادبی- کاربرد بیشتری دارد.