درباره گروه علوم گیاهی

چهار شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
۲۱۸۵ بازدید

رشته “تولید و بهره برداری گیاهان دارویی و معطر” که در مقطع کاردانی در دانشگاهها دایر هستند، جزو رشته هایی هستند که دانشجویان این رشته ها سوالات بسیاری درباره آینده شغلی و بازار کار این رشته ها دارند.

رشته های فوق که ما به اختصار از آنها با عنوان “رشته گیاهان دارویی” نام می بریم، دارای سه زمینه درسی اصلی و مهم هستند. این سه زمینه شامل موارد زیرمی باشند:

    شناخت گیاهان دارویی: یکی از مهمترین مهارتهایی که فارغ التحصیلان این رشته به دست می آورند، شناخت گیاهان دارویی از لحاظ گیاه شناسی، اکولوژی، فیزیولوژی، پراکنش، ترکیبات شیمیایی، خواص درمانی (در حد اندک) و .. است.
    تولید و بهره برداری گیاهان دارویی: تولید و کشت و کار گیاهان دارویی در مزرعه (تولید) و یا جمع آوری آنها از طبیعت (بهره برداری) پس از اخذ مجوزهای لازم از سازمانهایی چون سازمان جنگلها و مراتع، سازمان منابع طبیعی، محیط زیست و …، دومین زمینه اصلی مهارت های اکتسابی در رشته گیاهان دارویی می باشد. دانشجو در این زمینه می آموزد که هر گیاه دارویی باید به چه روشی تولید شده یا مورد بهره برداری قرار گیرد.
    صنعت گیاهان دارویی و مسائل پس از برداشت: در این زمینه، دانشجوی رشته گیاهان دارویی می آموزد که فرآیندهای پس از برداشت گیاهان دارویی را به چه صورت انجام داده و مدیریت کند. روش های برداشت و خشک کردن، روش های پاکسازی، قطعه قطعه کردن و خرد و پودر کردن، روشهای بسته بندی، روشهای استحصال عرقیات، اسانس و مواد اولیه دارویی و… نیز از مهارت هایی است که دانشجوی رشته گیاهان دارویی کسب می کند.

این سه زمینه، زمینه های اصلی رشته گیاهان دارویی است که دانشجو درباره هر زمینه، درسهای مختلفی را گذرانده و مهارتهای مربوط به آن را کسب می کند.

 

فایل صوتی (پادکست) معرفی گروه علوم گیاهی.

 

برچسب ها

علوم گیاهی


(۰) دیدگاه