جمعه ۵ آذر ۱۳۹۵

آئین نامه مالی

در اجرای بند 12 از ماده9 کلیات آیین نامه تاسیس موسسات آموزش عالی غیردولتی-غیرانتفایی مصوب چهل و یکمین جلسه مورخ1364/07/23 شورای عالی انقلاب فرهنگی و به منظور انسجام بخشی و یکپارچگی در سیاست گذاری و نظارت بر نحوه و میزان شهریه دریافتی از دانشجویان دانشگاهها و موسسات آموزش عالی غیردولتی-غیر انتفایی و پاسخگویی به ذینفعان،این آیین نامه به اجرا گذاشته می شود.

ماده1)تعاریف و اختصارات

وزارت:وزارت علوم،تحقیقات و فناوری.

موسسه: منظور هریک از دانشگاهها و موسسات آموزش عالی غیر دولتی-غیر انتفایی مورد تایید وزارت علوم تحقیقات و فناوری است.

شهریه:سهمی از هزینه های تحصیلی و متشکل از دو بخش ثابت و متغیر است که برابر ضوابط مصوب و در قبال برخورداری از خدمات آموزشی از دانشجو دریافت می شود.

شهریه ثابت:بخشی از شهریه است که تعیین میزان آن و نحوه دریافت آن فارغ ار واحد های درسی انتخابی تعیین و دریافت می شود.

شهریه متغیر:بخشی از شهریه است که میزان آن بر اساس ضوابط مصوب،با توجه به نوع و تعداد واحد انتخابی تعیین ودریافت می شود.

انتقال:تغییر محل تحصیل دانشجو از یک موسسه به موسسه دیگر در همان رشته،همان دوره و همان مقطع تحصیلی است.

دانشجوی مهمان:اطلاق به دانشجویی است که تعدادی از واحد های خود را بر اساس مقررات آموزشی مصوب در موسسه دیگری جزء موسسهء مبداء می گذراند.

انصراف:به مفهوم ترک تحصیل دائم دانشجو در رشته محل مشخص است که با درخواست دانشجو و موافقت موسسه تحقق می سابد.

سقف مدت تحصیل:اطلاق به تعداد نیمسال های تحصیلی مجاز دانشجو به شرح مندرج در آیین نامه های آموزشی مصوب است.

ماده2)موسسه مجاز است در ابتدای هر نیمسال تحصیلی برای نامنویسی از پذیرفته شدگان و دانشجویان،مبتنی بر ضوابط و مقررات مصوب،و در ازای ارئه خدمات آموزشی و کمک آموزشی نسبت به دریافت شهریه اقدام کند.

تبصره1-دریافت هرگونه سند تعهدآوری همچون چک یا سفته یا وجه نقد از دانشجو به عنوان تضمین و یا ودیعه و پیش ثبت نام،ممنوع است اما در موارد تقسیط شهریه،دریافت چک و یا اسناد تعهد آور دیگر از دانشجو به عنوان تضمین پرداخت شهریه،بلا مانع است.

تبصره2-دریافت هرگونه وجهی مازاد بر شهریه با عنوان خدمات آموزشی یا عناوین دیگر(به استثنای خدمات درمانی،حق بیمه و بیمه حوادث مطابق با مقررات صندوق رفاه دانشجویان)بدون مجوز رسمی از وزارت علوم،تحقیقات و فناوری ممنوع است.

ماده3)دانشجوی مهمان در طول دوره ی مهمانی موظف است نسبت به پرداخت شهریه ثابت به موسسه مبداء و شهریه متغیر به موسسه مقصد اقدام کند.

ماده4)دانشجوی انتقالی یا دانشجوی منصرف از تحصیل موظف است شهریه کامل یک نیمسال تحصیلی اعم از ثابت و متغیر(در مقاطع کاردانی و کارشناسی و کارشناسی ناپیوسته تا سقف 16 واحد نظری و مقطع کارشناسی ارشد تا سقف 8 واحد نظری)را به موسسه مبداء پرداخت کند.

تبصره-چنانچه دانشجوی منصرف از تحصیل پس از نامنویسی و قبل از شروع کلاس ها انصراف خود را به موسسه اعلام نماید،شهریه پرداختی آن نیمسال به عنوان هزینه انصراف محسوب می شود.

ماده5)در مورد دانشجویانی که بر اثر برنامه تکمیل ظرفیت جا به جا می شوند چنانچه سازمان سنجش و آموزش کشور اسامی حائزین شرایط را حداکثر یک ماه بعد از شروع کلاسها اعلام نماید،موسسه مبداء مکلف است شهریه متغیر دانشجوی مشمول جابه جایی را مسترد کند در غیر این صورت درخواست بازپرداخت از سوی دانشجو پذیرفته نیست.

ماده6)در صورت استفاده از مرخصی تحصیلی،دانشجو موظف است شهریه ثابت آن نیمسال را پرداخت کند.

ماده7)شهریه دوره تابستانی 50 درصد شهریه ثابت هر نیمسال تحصیلی به اضافه شهریه متغیر تعداد واحد های انتخابی دانشجو است.

تبصره-چنانچه دوره تابستانی در موسسه مبداء دایر نباشد و دانشجو با کسب موافقت واحد مبداء تعدادی از واحد های درسی خود را در موسسه دیگری بگذراند،موظف به پرداخت شهریه ثابت و متغیر به موسسه مقصد خواهد بود.

ماده8)در صورت عدم ارائه دروس الزامی توسط موسسه مبداء و اجبار دانشجو به گذراندن دروس در موسسه دیگر،دانشجو می تواند دروس مذکور را در موسسه دیگری بگذراند.در اینحال شهریه ثابت و متغیر آن نیمسال به موسسه مقصد تعلق می گیرد.

ماده9)چنانچه تعداد واحد های درسی باقیمانده دانشجو در ترم آخر،اعم از پایان نامه،کارآموزی یا پروژه،حد اقل 6 واحد باشد،دانشجو موظف است نسبت به پرداخت شهریه ثابت کامل و شهریه متغیر دروس آن ترم اقدام کند.

تبصره1-دریافت شهریه پایان نامه و پروژه در طول دوره تحصیل دانشجو تنها برای یک بار،مجاز است.

تبصره2-در صورتیکه مدت تحصیل دانشجو با کسب مجوز از مراجع ذیربط بیش از سنوات مجاز ادامه یابد،دانشجو در نیمسال های اضافی موظف به پرداخت نصف شهریه ثابت است.

تبصره3-استفاده دانشجو از فرصت معرفی به استاد برابر با ضوابط مندرج در آئین نامه آموزشی مستلزم پرداخت نصف شهریه ثابت توسط دانشجو خواهد بود.

 

 

ماده10)دریافت هرگونه وجهی،اضافه بر شهریه نیمسال های تحصیلی از دانشجویی که برابر مقررات اخراج می شود،مجاز نیست.

ماده11)در صورت درخواست دانشجو مبنی بر معادل سازی سوابق تحصیلی،وی مکلف است به ازای هریک از واحد های فابل فبول،پنج درصد شهریه ثابت آن نیمسال را به موسسه پرداخت کند.

ماده12)در صورتی که حذف کلیه دروس نیمسال تحصیلی،قبل از زمان حذف و اضافه همان نیمسال باشد،شهریه متغیر دروس،حسب درخواست دانشجو،بازگردانده و یا ذخیره می شود،اما شهریه ثابت غیر قابل برگشت است.

ماده13)در صورت حذف اضطراری درس،شهریه متغیر آن درس مسترد نمی گردد.

ماده14)شهریه دانشجو در صورت اتمام سقف سنوات تحصیلی مجاز مطابق با تعرفه سال تحصیلی جاری محاسبه خواهد شد.

این آئین نامه در14 ماده و 8 تبصره در تاریخ 94/03/31 به تایید وزیر علوم،تحقیقات و فناوری رسیده است و جایگزین آئین نامه های قبلی می گردد و از آغاز سال تحصیلی 95-1394 لازم الاجرا است.

(۲) دیدگاه
  • میرآرا     سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ ۱۵:۴۴
    سلام من فارغ التحصیل سال 93 هستم ولی به دلیل اینکه ایران نیستم فرصت اینکه حضور داشته باشم برای کارای فارغ التحصیل نداشتم مبلغ حدود 200 هم شهریه ام هنوز مونده است خواستم بدونم ایا اضافه شهریه میخوره و اینکه کسی دیگر میتواند کارای مربوطه را انجام دهد؟
    پاسخ
    با سلام
    در پرتال دانشجویی امکان پرداخت آنلاین با کارت های عضو شتاب وجود دارد در عین حال جهت کسب اطلاعات تکمیلی یکی از بستگان شما می تواند به محل موسسه مراجعه و روند را پیگیری نماید.
  • صالح     جمعه ۳ دي ۱۳۹۵ ۱۵:۲۸
    سلام
    برای ثبت نام بدون آزمون کارشناسی پیوسته/ناپیوسته باید مدرک فارغ التحصیلی پیش دانشگاهی رو هم داشته باشیم یا با دیپلم هم میشه؟
    پاسخ
    با سلام
    برای کارشناسی پیوسته نیاز به مدرک پیش دانشگاهی است ، اما ناپیوسته نیازی ندارد
  • (خوانا نیست، تصویر دیگری نمایش داده شود)
    250