زندگی سالم

۲۰۰ بازدید


هر یک از ما به طور غیرارادی به عرصه این جهان پهناور قدم گذاشتیم و ناخواسته از موهبت عظیم زندگی بهره‌مند شدیم. اگرچه در انتخاب ورود به این جهان پر از شگفتی اختیاری نداشته‌ایم، اما نحوه و چگونگی گذران لحظه لحظه آن، خوب یا بد، لذت‌بخش یا ناخوشایند تا حد زیادی در اراده ماست. به همین منظور و در راستای بهره‌مندی از یک زندگی سالم و لذت‌بخش در دنیای پرفشار و استرس امروز، دنیای پر از تجارب تلخ و شیرین، نیازمند آن هستیم که برخی نکات را رعایت کنیم. در بخش «زندگی سالم داشته باشیم»، در پی آن هستیم که نکاتی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم تا شاهد موفقیت و شکوفایی روزافزون شما دانشجوی عزیز باشیم.

  
  چند نکته برای زندگی سالم

 

تغذیه سالم داشته باشید. از آن‌جایی که بیوشیمی مغز بر خلق، توانایی‌های ذهنی و ثبات روانی مؤثر است، مصرف زیاد موادی مانند غذاهای پرکالری با ارزش غذایی پایین، نوشیدنی‌های غیر مفید، قهوه، نیکوتین، شکر و چربی تعادل مواد شیمیایی مغز را بهم می‌ریزد. پس مصرف این مواد را به حداقل برسانید. در مقابل مصرف آب، لبنیات، میوه و سبزیجات را افزایش دهید و در مجموع تغذیه‌ای متعادل داشته باشید.
    خواب کافی داشته باشید. حجم مسئولیت‌ها، مطالعه، شرکت در کلاس‌ها، روابط اجتماعی روزمره باعث می‌شود زمان کمتری برای خواب باقی بماند و به خستگی دائمی، افت تحصیلی و گاه غیبت می‌انجامد. بدن ما برای عملکرد مفید به حداقل 8 ساعت خواب در شبانه‌روز نیاز دارد.
ورزش کنید. افرادی که به سلامت جسمی و ورزش توجه می‌کنند، از نشاط بیشتری برخوردارند. مطالعات اخیر نشان می‌دهد 30 دقیقه پیاده‌روی تند و سریع، 5 بار در هفته، فواید بسیاری بر جسم و روان دارد. چرا که فعالیت بدنی موجب تقویت جسم و ذهن می شود و استرس های زندگی را تخلیه می‌کند.
   در زندگی نظم و تعادل را حفظ کنید. در زندگی روزمره بین تحصیل و کار، خانواده، علایق شخصی و ارتباطات روزانه تعادل برقرار کنید. این امر موجب کاهش استرس می‌شود و بالعکس عدم تعادل در جنبه‌های زندگی تحلیل نامناسبی از وقایع، افراد و مسایل در ما ایجاد می‌کند. این نظم و تعادل منجر به صرفه‌جویی در وقت و انرژی شده و آرامش و اطمینان را به ارمغان می‌آورد.
   گاه برای خودتان و گاه خانواده وقت بگذارید. گاه با خود تنها باشید و در این فرصت به تعمق و تفکر بپردازید و گاه زمانی را به خانواده اختصاص دهید. روابط دوستانه در خانواده اساس بسیاری از دوستی ها و ارتباطات خصوصاً ارتباط زناشویی است. افرادی که با خود به سازگاری رسیده‌اند از تنها بودن با خود و یا بودن با دیگران‌ نمی‌هراسند و هم برای خود و هم دیگران وقت می‌گذارند.
روح خود را تلطیف کنید. افرادی که زیبایی درونی دارند در ظاهر نیز زیبا به نظر می‌رسند. زندگی بر اساس ارزش‌های انسانی و باورهای معنوی، انرژی روانی شما را دوچندان می‌کند و باعث لطافت روح می‌شود. عفو و بخشش دیگران، مهربانی، صمیمیت و .. می‌تواند افسردگی و بی‌قراری را کاهش دهد و در نتیجه آرامش بیشتری را برای شما به ارمغان بیاورد. در کنار این‌ها فعالیت‌های هنری و ادبی نیز با افزایش خلاقیت موجب افزایش لطافت روح می‌شود.
   تفکر مثبت داشته باشید. مسایل زندگی کاملا سیاه یا کاملا سفید نیستند و در بررسی آن‌ها باید نکات مثبت و منفی را در کنار هم در نظر گرفت. گاه افراد بر شکست‌هایشان تمرکز زیادی می‌کنند و درست در همین حال نقاط قوت دیگران را می‌بینند. این مقایسه با بهترین‌ها موجب احساس شکست‌خوردگی می‌شود. بهتر است بدانیم که ما هم مخلوطی از نقاط قوت و ضعف هستیم. با این حال اگر در شرایطی احساس ضعف کرده و خود را فاقد توانایی یا مهارتی یافتید، به دنبال آموختن آن باشید، از آن ها درس بگیرید و این ضعف را بیش از حد بزرگ و از روبرویی با آن اجتناب نکنید. عدم موفقیت به شما می‌گوید که چه اقداماتی صحیح و چه اقداماتی غیرصحیح هستند. علاوه بر این همواره در پی چیزهایی باشید که بر شما تأثیر خوشایند و مثبتی می‌گذارند. به یاد داشته باشید که حتی کتابی که می‌خوانید، موسیقی که گوش می‌کنید و یا مکان‌‌هایی که می‌روید همه خلق شما را تحت تأثیر قرار می‌دهند.
   استرس خود را مدیریت کنید بین فعالیت‌های اجتماعی و زندگی تحصیلی، بین توانمندی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها اولویت‌بندی کرده و تعادل برقرار کنید. از کمال‌گرایی نیز بپرهیزید چرا که اهداف غیر واقع بینانه تنش و استرس زیادی را به شما وارد می‌کند. کناره‌گیری و اجتناب از حل مسایل، به تعویق انداختن یا انکار آن‌ها باعث پیچیدگی و مزمن شدن آن‌ها می‌شود. در صورت بروز مشکل بر منابع حمایتی چون خانواده و دوستان تکیه کنید.
  برای تغییر آماده باشید. افرادی که در برابر تغییرات منعطف هستند و مهارت‌های لازم برای مواجهه با تغییرات را دارا هستند، در هنگام بروز یک اتفاق با تدبیر و آگاهی خود را سازگار می‌کنند. البته گاهی هم نیاز است تصمیم به ایجاد تغییرات شخصی بگیریم. تغییرات شخصی باید فرآیندی آرام و تدریجی داشته باشند، که طی زمان و صبورانه،  با کسب دانش، آگاهی و تجربه‌اندوزی حاصل می‌شوند، اما تغییرات ناگهانی و سریع بدون ریشه و پایه، مصنوعی و موقتی هستند. برای این منظور بهتر است انتقادپذیر باشید، چرا که این ویژگی راه تحول را برای شما باز نگه می‌دارد و منجر به موفقیت شما خواهد شد.
   در آخر بخش عمده‌ای از فرآیند رسیدن به زندگی سالم این است که خود را بشناسید و در عین حال برای خود احترام قایل شوید. از خود بپرسید که اگر فرصت بسیار محدودی برای زندگی داشتید چه می‌کردید. فرصت شما همین دوره زندگی‌تان است. زمانی که نمی دانید چقدر است. پس از همین حالا شروع کنید...


 

(۰) دیدگاه