چگونه سلامت روان خود را حفظ کنیم؟

۸۰ بازدید

همانطور که می دانید سلامت جسم و روان بسیار به هم وابسته اند و هر دو نقش بسزایی در بهبود عملکرد ما در زندگی دارند.

طبق تعاریف روانشناسان؛ فردی که بتواند از وضعیت‌ و موقعیت‌ اجتماعی‌ خود به شکل مطلوبی استفاده‌ کند‌ از عهده‌ وظایف‌ روزانه در زندگی خانوادگی و کاری خود به‌ خوبی‌ برآید‌ و از انجام‌ آن‌ احساس‌ رضایت‌ و خرسندی‌ نماید، از بهداشت روانی مطلوبی برخوردار است. بنابراین‌ اگر ما از سلامت‌ روانی‌ بهره‌مند هستیم‌ باید از بروز فشارهای‌ مختلف‌، دلهره‌، ترس‌ بیهوده‌، تنش‌های‌ عصبی‌، خستگی‌ها و ناراحتی‌ها در زندگی‌ خود پرهیز کنیم‌ و در برابر ناامیدی‌ها، شکستها و پیشامدهای‌ غیرمنتظره‌ نیز دچار ناکامی و نگرانی نشویم‌‌ زیرا در هر حال‌ زندگی‌ و طبیعت‌ دارای‌ قوانینی‌ است‌ که‌ به طبع تمام‌ آنها مورد پسند ما نیستند‌.

کارشناسان بهداشتی در مرکز تخصصی مایوکلینیک توصیه می کنند اگر مایل هستید از بهداشت روانی نسبتا مطلوبی بهره‌مند باشید این نکات را تا حد امکان در زندگی خود به کار ببندید. فعالیت‌ اجتماعی‌ خود را با تحمل‌ بدنی‌ خود متناسب‌ کنید، امیال‌ و آرزوهای‌ خود را کنترل‌ کنید، با همه‌ افراد به‌ ویژه‌ با خانواده‌ و بستگان‌ خود با احترام‌ رفتار کنید و هرگز درصدد توهین‌ و تحقیر کسی‌ نباشید، خندان‌ و گشاده‌رو باشید، به‌ شیوه‌ای‌ واقع‌بینانه‌ عمل‌ کنید و از اوهام‌ و خرافات‌ پرهیز کنید،‌ حسود و کینه‌توز نباشید و از حسرت‌ بپرهیزید، از سوء ظن‌ جدا بپرهیزید، خوشبین‌ باشید، انعطاف‌پذیر باشید و در برابر رفتار دیگران‌ گذشت‌ را هرگز فراموش‌ نکنید، به‌ اندازه‌ کافی‌ استراحت‌ نمایید و از شب‌ زنده‌داری‌ خسته‌کننده‌ بپرهیزید،‌ در غذا خوردن تعادل را رعایت کنید و تغذیه‌ سالمی‌ داشته‌ باشید،‌ وقتی‌ عصبانی‌ هستید، عصبانیت‌ خود را با یک‌ فعالیت‌ بدنی‌ بیرون‌ بریزید، از پرخوری‌ پرهیز نموده‌ و وزن‌ خود را در حد متناسبی‌ حفظ‌ نمایید،‌ از مراقبتهای‌ پزشکی‌ غافل‌ نباشید و بالاخره اینکه برای‌ انجام‌ کارهای‌ روزمره‌ برنامه‌ریزی‌ صحیحی‌ داشته‌ و از عجله‌ کردن‌های‌ بی‌‌مورد بپرهیزید- سلامت نیوز

(۰) دیدگاه