مطالعه راهی برای افزایش آرامش

۳۸ بازدید

یکی از راه های تسکین کسانی که از ناراحتی های روانی مزمن رنج می برند مطالعه و کتاب خواندن است.

تحقیقات اخیر پژوهشگران نشان می دهد کسانی که روزانه حداقل دو ساعت مطالعه می کنند، نه تنها عمر طولانی دارند، بلکه از سلامت جسمی و روانی بیشتری نسبت به کسانی که مطالعه ندارند برخوردارند، از زندگی رضایت بیشتری دارند و کمتر به افسردگی دچار می شوند. حتی برخی از محققان مطالعه را یکی از شیوه های مقابله با استرس نام می برند، چرا که در هنگام مطالعه مغز وقت کمتری برای پرداختن به مسایل حاشیه ای دارد.

 در واقع مطالعه نوعی ورزش ذهن است. کسانی که ذهن آرام و سالمی دارند دارای جسم سالمی هم هستند. ذهن آرام به دنبال تنش نیست و اغلب به مشکلات به عنوان مسئله ای قابل حل نگاه می کند. همین نکته باعث می شود تا هنگام مشکلات، ذهن شیوه ای منطقی را انتخاب کند. مطالعه تمایل به کجروی ها و افکار منفی را از بین می برد. تحقیقات اخیر همچنین نشان داده حتی اشخاصی که مطالعه می کنند خواب راحت تری نسبت به کسانی که مطالعه نمی کنند دارند. پس می توان از مطالعه به عنوان دارویی معجزه آسا در تسکین بیماری ها و مشکلات روانی یاد کرد

آموزش مطالعه به کودکان  هم کمک شایانی به آن ها در حل مشکلات و کنار آمدن با سختی های دوران نوجوانی می کند. چرا که  در دوران نوجوانی با توجه به تغییرات فیزیولوژیکی و روانی، ذهن نوجوان بسیار درگیر مسائل حاشیه ای می شود، به همین دلیل خستگی، بی قراری، اضطراب، افسردگی، انحراف، تمایل به مواد مخدر ، مواجه با تنش های روانی افزایش می یابد.  به همین خاطر از کودکی باید به کودک انس و ارتباط با کتاب را آموخت تا در نوجوانی و هنگام مواجه با مشکلات مطالعه بتواند به او کمک کند. اما والدین به این مهم توجهی نمی کنند و کودکان را درگیر سرگرمی های دیگر از قبیل رایانه، بازی یا تلویزیون می کنند. . سلامت نیوز

حتی اگر تاکنون عادت به مطالعه نداشته اید، می توانید این عادت مفید را از همین امروز با تمرین در خود ایجاد کنید...

(۰) دیدگاه