تازه‌های علم روانشناسی

۸۸ بازدید

 

اکثر مردم در زندگی هدف روشن و بلندمدتی ندارند !

 طبق تحقیقات روانشناسان کسانی که در زندگیشان معنا و مفهوم وجود دارد، طول عمر بیشتری دارند. به همین دلیل است که افرادی که پس از بازنشستگی دست به کاری نمی زنند با سرعت بیشتری فرسوده می‌شوند. چرا که هدفی برای زندگی پس از بازنشستگی ندارند.

همانطور که حضرت علی می فرمایند اگر کسی نداند که چه می خواهد بجایی نمی رسد.

 

- پوشاندن سر هنگام خواب عملکرد مغز را مختل می کند.

مطالعات نشان می دهد که مشکلات و اختلالات مربوط به خواب به ویژه کمبود خواب و پوشاندن سر در هنگام خواب، اثرات منفی بر فعالیت مغز داشته و آسیب و مرگ سلول های مغزی را تسریع می کند. پوشاندن سر هنگام خواب از طریق تجمع دی اکسید کربن و کاهش اکسیژن موجب اثرات مخرب بر مغز و کاهش عملکرد آن می شوند.

 

- طب سوزنی تأثیری در درمان افسردگی ندارد.

دکتر فربد فدایی، روانپزشک گفت: افسردگی بیماری روان و اعصاب است که غیر از علل جسمی و اختلالات سیستم اعصاب بسیاری عوامل محیطی دیگر را نیز از جمله ارتباط با دیگران، موقعیت کاری، وضعیت مالی و بسیاری دلایل دیگر را نیز در بر می گیرد. لذا روشی چون طب سوزنی نمی تواند درمان قطعی و درازمدت برای این بیماری باشد.

 

-استفاده زیاد از تلفن همراه و رایانه به بهداشت روانی آسیب می‌رساند.

نتایج تحقیقات  نشان داد که استفاده زیاد از این فناوری‌ها می‌تواند در بروز مشکلات و ناراحتی‌هایی چون اختلالات خواب، استرس و علائم افسردگی نقش قابل ملاحظه‌ای داشته باشد. نتیجه این که استفاده زیاد از حد و افراطی از فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی می‌تواند تاثیرات جبران ناپذیری روی سلامت روان جوانان در جامعه مدرن امروزی داشته باشد- سلامت نیوز

 

- چه مقدار خواب برای بدن کافی است؟

بدن ما به عنوان فری بزرگسال هر روز  به 7-9 ساعت خواب نیاز دارد. در صورتی که علایمی چون عدم احساس تسکین و هوشیاری پس از بیداری، عدم توانایی در بیدار شدن بدون ساعت زنگ‌دار در صبح‌ها، احساس خواب‌آلودگی در روز، احساس کمبود انرژی دارید؛ هر شب 30 دقیقه زودتر به رختخواب بروید. چرا که دیر بیدار شدن مسأله ای را حل نمی کند.

 

رشد بیماری‌های قلبی در کشور

مدیرکل اداره سلامت شهرداری تهران اظهار کرد کم تحرکی و استرس بالای ناشی از سبک زندگی شهری، ‌تغذیه ناصحیح و ناسالم افراد را مستعد ابتلا به انواع بیماری‌ها خصوصاً بیماری قلبی می‌کند. بنابر این تغییر سبک زندگی برای مهار خطر این بیماری و افزایش سلامت لازم و ضروری است- سلامت نیوز

 

- دینداری و کاهش اضطراب

افراد دیندار به دلیل نوع نگرش منسجم، امید به آینده و توانایی خداوند، اعتقاد به عادلانه و هدفمند بودن نظام خلقت،  اعتقاد به زندگی پس از مرگ و نظام پاداش و جزا، حمایت های اجتماعی جامعه دینی، انجام اعمال عبادی از جمله نماز، روزه و حج توانایی بیشتری در برخورد با فشارهای روانی  دارند و اضطراب و ناامیدی کمتری را تجربه می کنند.

 

- روزه و مداوای افسردگی

قرائن و شواهدى وجود دارد که نشان مى‏دهد، روزه‏دارى در تسریع امر بهبود بیماران مبتلا به اختلال افسردگى‏اساسى، نقش کلیدى دارد. دکتر ایوب مالک در کتاب روزه دارى اسلامى و مسائل روانپزشکى، ویژگى های درمانى که در روزه دارى مسلمان‏ها وجود دارد و مى‏تواند به بهبود بیماران افسردگى کمک نماید، تغییر برنامه خواب و بیداری، انجام فرایض عبادی و تقویت بعد معنوی، افزایش امید و اعتماد به خداوند و محرومیت از خواب رم که روشی برای کاهش افسردگی است، بیان می کند.

 

- هفته ای یک تا دو ساعت آرام بدوید.

در نتیجه یک تحقیق قلبی عروقی از 20 هزار زن و مرد 20 تا 93 ساله، محققان دریافتند که دویدن با سرعت متوسط یا آرام برای یک یا دو ساعت در هفته می‌تواند عمر متوسط مردان را تا 6.2 سال و عمر متوسط زنان را 5.6 سال افزایش داده و تا 44 درصد خطر مرگ را کاهش دهد. چرا که دویدن جذب اکسیژن را بهبود می‌بخشد، فشار خون را کاهش می‌دهد، از چاقی جلوگیری می‌کند، کارآیی قلب را اصلاح کرده و از نظر روان شناسی نیز بر سلامت افراد موثر است- همشهری آنلاین

 

- تحلیل آهنگ‌های پاپ

نتایج مطالعه­ای از تحلیل زبان­شناسی آهنگ‌های پاپ سه دهه (از سال 1980 تا 2007) در میان نسل جوان توسط دکتر دِ وال (از دانشگاه کنتاکی- Dr. DeWall)، یک روند آماری معنادار به سمت خودشیفتگی و خصومت در موسیقی پاپ را نشان داد. همانطور که پیش بینی کرده بودند کلماتی مثل «من، I» و «مرا، me» و همچنین کلمات مرتبط با خشم افزایش بارزی پیدا کرده اند. در حالی که کلماتی مثل «ماwe» و « برای ما/به ما us» و هیجانات مثبت کاهش چشم گیری داشته­اند. این موارد با افزایش تنهایی و افسردگی، خودشیفتگی، پرخاشگری و مشکل مداوم در روابط همراه است.  البته برخی هم عنوان کرده اند که جوانان امروز احساسات را صریح تر بیان می کنند و شاید علت افزایش نمرات همین سبک بیان هیجانی باشد.

 

روش جدید برای ترک مصرف سیگار

روش فعلی برای ترک مصرف سیگار واکسن ضد سیگار است.  این واکسن مانند واکسن بیماری ها بدن را به تولید آنتی بادی هایی وامی دارد که به نیکوتین حمله می کنند تا اجازه تاثیر خوشایند بر مغز را نیابد. اما جدیداً روش دیگری مطرح شده است که در آن کبد را به ویروس هایی آلوه می کنند که سازنده ی آنتی بادی های نیکوتین است. این کار باعث تبدیل کبد به یک سازنده ی آنتی بادی نیکوتین می شود. این فرآیند موجب می شود که مصرف کننده سیگار دیگر هیچ لذتی از مصرف آن نبرد و همین موجب ترک این عادت خواهد شد.

 

- خواب حافظه را تقویت می کند.

متخصصان روانپزشکی دانشگاه نورت وسترن در مطالعه ای اظهار کردند که خواب می تواند با فعال سازی مجدد آنچه فرد یاد گرفته است، تثبیت و تقویت کند. اما تأثیری در کسب مهارت‌های تازه ندارد. در واقع سیگنال های فیزیولوژیک در طول خواب تا اندازه ای به هم مرتبط می شوند و همین ارتباط موجب بهبود و تقویت حافظه می شود.

 

 - کم تحرکی ، عامل 12 درصد مرگ و میرها

علی دلشاد، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی گناباد اظهار داشت میزان ابتلا به بیماری های قلبی به خصوص بیماری های عروق کرونر و فشار خون بالا ، سرطان پستان و کولون، پوکی استخوان، دیابت و افسردگی در افراد پر تحرک کمتر است. چرا که تمرینات بدنی با بهبود عملکرد سیستم ایمنی، افزایش غلظت کلسترول، افزایش قدرت عضلانی مفید در خون در ارتباط است- باشگاه خبرنگاران 

 

 - کاهش میزان اضطراب با حرکات ورزشی 

فعالیت‌های توام با تنفس، تعمق و حرکت بهترین گزینه‌ها برای مدیریت استرس به شمار می‌روند. از جمله ورزش های موثر در این زمینه یوگا، پیاده روی، دویدن و ورزش های دسته جمعی است- سلامت نیوز

 

- غرور با اعتماد به نفس متفاوت است.

دکتر فربد فدایی مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی اظهار داشت: گاهی اوقات انسان برداشت غیر واقع‌بینانه‌ای از خود دارد و خود را بالاتر از آنچه هست تصور می‌کند.  این برداشت غلط از خود موجب احساس غرور در وی می‌شود که عموما ناشی از احساس ناخود‌آگاه حقارت است.فدایی متذکر شد، اما اگر فرد با آگاهی درست از توانمندی‌های خودبا دنیا و دیگران روبرو شود دارای اعتماد به نفس است که یک ویژگی مثبت محسوب می شود- باشگاه خبرنگاران جوان

 

- حدود 55 درصد مصرف کنندگان مواد مخدر دچار افسردگی می شوند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران نجمه عباس پور اظهار داشت علیرغم تصور اکثر افراد که مصرف مواد موجب کاهش آلام روحی، افسردگی و سایر بیماری هاست، این مواد در دراز مدت موجب تشدید بیماری ها و بروز افسردگی می شود- باشگاه خبرنگاران جوان

 

- هشدار به دانشجویان در مورد مصرف ریتالین

از آن جایی که خواب کافی در شب های امتحان از عوامل اساسی عملکرد مناسب در جلسه امتحان است؛ مصرف ریتالین که موجب بیخوابی می شود توصیه نمی شود. بلکه لازم است دانشجویان در زمان امتحانات به خواب و تغذیه کافی و مناسب، فعالیت ورزشی توجه لازم را داشته باشند. برای داشتن خواب مناسب، از خوردن غذاهای سنگین و چرب و یا پرخوری که موجب خواب آلودگی می شود بپرهیزند و مصرف شیر را بالا ببرند- تابناک

 

- استرس و فشار عصبی از عوامل ابتلا به کمردرد

بنابراین افراد مبتلا به کمردرد تا حد امکان خود را از تنش و استرس دور کرده و به طور منظم ورزش کنند. چرا که ورزش کردن به شدت استرس را کاهش داده و عضلات بدن را تقویت می کند- سلامت نیوز

 

- تماشای شبانه تلویزیون موجب افزایش احتمال بروز افسردگی

از آنجایی که اکثر مردم در حال حاضر در معرض چرخه های غیر طبیعی نور هستند، اختلال افسردگی موازی با افزایش نور شب در جامعه امروزی افزایش می یابد. عاداتی چون تماشای شبانه تلویزیون، کار در شیفت شب چرخه روشنایی و تاریکی را در افراد بر هم میزند و منجر به بروز اختلالات خلقی از جمله افسردگی می شود- سلامت نیوز

 

- کمبود خواب یکی از مشکلات بسیار شایع در بین مردم

مطالعات نشان می دهند که مشکلات و اختلالات مربوط به خواب بویژه کمبود خواب با تاثیر بر روی سلولهای عصبی و مغزی، باعث تسریع روند مرگ این سلولها و در نتیجه اختلالات عصبی مغزی و کاهش کیفیت زندگی می شود. بنابراین هشت ساعت خوابیدن در طول روز برای هر انسانی ضروری است و نباید به بهانه های مختلف میزان ساعت های مفید خواب را کاهش داد- پایگاه اطلاع رسانی سالم زی

 

 - نگرانی عامل تشدید سندرم روده تحریک پذیر در 7 ملیون ایرانی(10 درصد)

فرهاد واحدی، فوق تخصص گوارش علت این بیماری را در کنار ژنتیک و میکروب‌های روده، افسردگی و اضطراب دانست. نفخ، درد شکم و تغییر نحوه دفع مدفوع از جمله علایم سندرم روده تحریک پذیر(IBS) است. در انجام معاینات این بیماری هیچ یک از اعضای گوارشی فرد علایم مشخصه ای چون عفونت یا زخم نداشته و سالم هستند- فارس نیوز

 

-  کم خوری مغز را جوان نگه می‌دارد.

مطالعات پژوهشگران آکادمی اف ساینس امریکا نشان داد که تغذیه بر پایه رژیم غذایی با کالری محدود، موجب فعال سازی پروتئینی به نام  ‍‍CREB1 می شود. این پروتئین مجموعه ژن های مرتبط با طول عمر و عملکرد خوب مغز به کنش وا می دارد و منجر به جوان ماندن مغز، پرخاشگری و اضطراب کمتر، قابلیت شناختی، یادگیری و حافظه بهتر خواهد شد- سلامت نیوز

 

- در خوش‌بین‌ترین افراد نسبت به بدبین‌ترین افراد خطر اولین حمله قلبی به نصف کاهش پیدا می‌کند.

طبق اظهارات دانشمندان دانشگاه هاروارد، استرس ناشی از صفات منفی روانشناختی ممکن است به آسیب دیدن شریان‌ها و خود قلب، سطح کلسترول و فشار خون غیرنرمال منجر شوند- همشهری آنلاین

 

            - دو میلیون نفر در کشور به بازی‌های رایانه ای اعتیاد دارند.

عضو گروه آسیب شناسی مرکز مطالعات استراتژیک تهران، مجید ابهری گفت: از 20 ملیون کاربر بازی رایانه ای در کشور، 2 ملیون نفر، به این نوع بازی‌ها وابستگی دارند. خشونت و روابط اخلاقی ضعیف پایه اکثر بازی‌های وارداتی است و استفاده بسیار آن توسط کاربران جوان و نوجوان از اصلی‌ترین علل نابهنجاری‌های رفتاری محسوب می‌شود- پایگاه اطلاع رسانی پیشگیری نوین

(۰) دیدگاه