برگزاری مراسم بزرگداشت علامه اقبال لاهوری در شهر مشهد

پنج شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۵
۳۴۹۰ بازدید

همزمان با نهم نوامبر (19 آبان ماه) مراسم بزرگداشت علامه اقبال لاهوری به همت مؤسسه آموزش عالی اقبال لاهوری و کنسولگری پاکستان در شهر مشهد برگزار گردید.

در راستای گسترش تعاملات علمی و فرهنگی در بین کشورهای اسلامی (به ویژه ایران و پاکستان) و همچنین شناخت شخصیت­هایی مؤثر در امر ترویج فرهنگ ایرانی و اسلامی نظیر علامه اقبال لاهوری، مؤسسه آموزش عالی اقبال لاهوری با همکاری کنسولگری پاکستان در  مشهد در تاریخ 19 آبان ماه 1395، مراسم «بزرگداشت علامه اقبال لاهوری» را با حضور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور، مدیر کل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و قطب علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد در محل کنسولگری پاکستان برگزار نمود. هدف اصلی این مراسم، گسترش تعاملات علمی، فرهنگی بین کشورهای اسلامی و همچنین شناخت شخصیت مؤثر در امر ترویج فرهنگ ایرانی – اسلامی  بود.

سرکنسول پاکستان در مشهدگفت: علامه محمد اقبال لاهوری از مردان بزرگ روزگار معاصر و از نامداران حوزه‌اندیشه و نوآوری است؛ منشوری چند رنگ و گلستانی پر از گل‌های معطر و رنگارنگ؛ نابغه‌ای که به ده‌ ها هنر آراسته است: فیلسوف، حقوقدان، تاریخ‌شناس، قرآن پژوه، شاعر، فعال سیاسی و مصلح اجتماعی. یاور عباس افزود:  با توجه به این ضرورت که اقبال لاهوری، حلقه ­ی اتصال ایران و پاکستان است، انتشار و اشاعه ­ی افکار او می­تواند در زندگی روزمره افراد جامعه تأثیرگذار باشد.

به گزارش واحد روابط عمومی  مؤسسه آموزش عالی اقبال لاهوری، در این مراسم از سردیس علامه اقبال لاهوری که توسط این مؤسسه در محوطه کنسولگری پاکستان ساخته شده بود نیز رونمایی شد. و دکتر نوعی (رئیس مؤسسه) هدایایی را به رسم یادبود به میهمانان تقدیم نمودند. همچنینجمعی از شاعران و ادب دوستان ایرانی و پاکستانی در این مراسم در بزرگداشت علامه اقبال لاهوری  اشعاری به زبان ایرانی وپاکستانی خواندند.

(۰) دیدگاه