نشست تخصصی آموزش و ترویج فرهنگ حمل و نقل و ترافیک (راه و چاه)

يك شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵
۲۷۳۰ بازدید

راه و چاه از سلسله نشست های آموزش و ترویج فرهنگ حمل و نقل و ترافیک در جامعه ایمن

نظر به اهمیت ایجاد بستری مناسب در جهت ارتقاء فرهنگ ایمنی در بین اساتید، دانشجویان، پژوهشگران و نخبگان و انتخاب موسسه آموزش عالی اقبال لاهوری به عنوان دبیرخانه جوامع ایمن دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی نشست تخصصی " راه و چاه از سلسله نشست های آموزش و ترویج فرهنگ حمل و نقل و ترافیک در جامعه ایمن " با مشارکت جامعه ایمن شهرداری مشهد  و با حضور ؛ پروفسور اسماعیل آیتی: استاد تمام  و عضو هیئت علمی گروه عمران مؤسسه آموزش عالی اقبال لاهوری، دکتر امامی: مدیر عامل سازمان حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد، سرهنگ حاجی زاده: رئیس پلیس راهور شهر مشهد و مهندس اکبریان: مشاور و مدیر برنامه ریزی و نظارت معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد، در مؤسسه آموزش عالی اقبال لاهوری برگزار گردید.

در ابتدای نشست، جناب آقای دکتر نوعی (رئیس مؤسسه) پس از خوشآمدگویی، به بیان اهمیت موضوع و نقش فرهنگ سازی در الگوهای حمل و نقل شهری و کنترل ترافیک در راستای ایجاد جامعه ایمن پرداختند.

 

سپس دکتر آیتی گفت: پیشتر انسانها برای در امان ماندن از بلایای طبیعی چون زلزله، سیل، طوفان و ... دست به ابداع و اختراع می زدند و "تکنولوژی" را برای مقابله با "مسأله های محیط ساخت" بکار می گماردند تا به حدی که رشد روزافزون و شتابان تکنولوژی، باعث استیلایش بر محیط و محاط زندگی انسان گردید. وی افزود: شهرنشینی و انباشتگی جمعیت و فراخی وسعت شهر و به تبع آن، تولید عنصر مدرنی به نام "خودرو" موجب پیدایش دو مسأله انسان ساخت "ترافیک" و "آلودگی هوا" در بیشتر شهرهای جهان گردید. آیتی خاطر نشان کرد: همزیستی ناهمساز جان و روان انسان با دود و آهن سبب هدررفت انرژی های خدادادی، اتلاف زمان و کوتاهی عمر شده است،           

  به گونه ای که امروزه در شهر مشهد 46 درصد سفرها با خودروی شخصی صورت میگیرد و 75 درصد آلاینده ها ناشی از تردد وسایل نقلیه است و سالانه به طور متوسط 400 نفر جان خود را در تصادف با وسایل نقلیه ازدست داده اند که  56 درصد آنان عابر پیاده و 26درصد، راکبین موتورسیکت بوده اند و شمار بیشماری نیز به بیماری های تنفسی مبتلا گشته اند. بنابراین حل این دو مسأله در گرو تدبیری علمی و تصمیمی عملی است.
در ادامه نشست، دکتر امامی در خصوص چشم انداز، مأموریت ها و اهداف مجموعه حمل و نقل شهرداری و همچنین خلاصه ای از مطالعات صورت گرفته (مخصوصاً در حوزه حمل و نقل شهری) ایراد سخنرانی کردند و به بررسی موضوع تخلفات و تصادفات شهر مشهد در سالهای اخیر و شیوهها و اقدامات فرهنگی در این خصوص پرداختند.

 

 

 

(۰) دیدگاه