برگزاری سمینار آموزشی «تحصیلات تکمیلی در آلمان و آشنایی با مراکز تبادلات آکادمیک آلمان»

دوشنبه ۱۳ دي ۱۳۹۵
۲۳۳۱ بازدید

سمینار آموزشی با عنوان «تحصیلات تکمیلی در آلمان و آشنایی با مراکز تبادلات آکادمیک آلمان» توسط دکتر مرضیه ترابی (نماینده مرکز تبادلات آکادمیک) در مؤسسه آموزش عالی اقبال لاهوری برگزار گردید

رئوس مطالب این سمینار عبارت بودند از:
-   تصمیم ادامه تحصیل در مقطع ارشد و دکترا
-    عوامل مهم در انتخاب کشور/دانشگاه محل تحصیل و جایگاه آلمان
-    نظام آموزشی تحصیلات تکمیلی آلمان
-    مراحل اخذ پذیرش
-    تأمین مالی تحصیل دوره دکترا

دکتر مرضیه ترابی  بیان نمود که اصولاً راه تحصیل در مراکز آموزشی آلمان بر روی تمام خارجی‌ها گشوده‌است، به شرط این‌که متقاضی شرایط لازم برای دریافت پذیرش تحصیلی را داشته باشد. وی افزود: بخش روابط بین‌الملل (Akademisches Auslandsamt)  درهر دانشگاهی مسئول ارزیابی مدارک و شرایط متقاضی برای صدور پذیرش تحصیلی است. متقاضیانی که آخرین مدرک تحصیلی‌شان در آلمان به رسمیّت شناخته نمی‌شود، این امکان را دارند که با گذراندن دوره‌ی کالج سطح علمی خود را به سطح متقاضیان ورود به دانشگاه برسانند. متقاضی تحصیل در آلمان می‌تواند برای جمع‌آوری اطّلاعات مورد نیاز پیرامون تحصیل در آلمان، رشته‌های تحصیلی ومیزان معلومات لازم در زبان آلمانی به موسّسه‌ی تبادلات دانشگاهی (آکادمیک) آلمان  (DAAD)  در کشور خود مراجعه نماید. ترابی خاطر نشان کرد: دانشجویان می‌بایست مدرک زبان معتبری ارائه‌ دهند که برای صدور پذیرش دانشجویی ضروری است. برای ارزیابی سطح زبان آلمانی و دریافت مدرک مورد نظر آزمون‌های گوناکونی برگزار می‌شوند که داوطلب می‌تواند در یکی از آنها شرکت کند. تنها دانشجویان رشته‌های بین‌المللی نیازی به ارائه‌ی مدرکی که دال برسطح معلومات زبان آلمانی باشد، ندارند. زبان مورد نیاز برای این دسته از دانشجویان زبان انگلیسی است.
ترابی در خصوص درخواست پذیرش دانشجویی (Bewerbung) گفت: در ابتدا متقاضیان بایستی دانشگاهی را که در آن قصد ادامه‌ی تحصیل دارند،  انتخاب نمایند. دفترهای روابط بین الملل دانشگاه‌ها (Akademisches Auslandsamt) مسئول توزیع جواز دانشجویی به متقاضیان واجد شرایط اند. نامه یا یک Email به زبان آلمانی یا انگلیسی به این بخش ارسال کنید و از آنها بخواهید که فرم‌های درخواست پذیرش و کتابچه‌های راهنما را برای شما ارسال کنند. پس ازپر کردن فرم‌های مربوطه، آن‌ها را به‌همراه مدارک مورد نیاز، به بخش روابط بین الملل دانشگاه مربوطه ارسال کنید. برای آغاز تحصیل در نیم‌سال زمستانی ( آغاز: اوّل اکتبر) باید مدارک خود را حد ّاکثر تا 15 ژانویه و برای شروع تحصیل در نیم‌سال تابستانی( آغاز: اوّل آوریل)، باید این مدارک را حداکثر تا 15ژوئیه ارسال کرده باشید.

 
ترابی در ادامه گفت خبر خوش اینکه از ماه مه سال 2004 به دانشجویان خارجی این امکان داده شده ‌است که درخواست خود برای دریافت پذیرش تحصیلی در آلمان را همزمان برای چندین مرکز آموزش عالی در آلمان ارسال کنند. برای ارزیابی مشترک مدارک، ارگانی تشکیل شده که به آن "اَسیست" (Assist) می‌گویند. اگر دانشگاه مورد نظر شما عضو این ارگان باشد، می‌توانید مدارک خود را به این مؤسّسه بفرستید. Assist مدارک متقاضیان را بررسی کرده و در صورت کامل بودن مدارک و برآورده بودن شرایط برای دریافت پذیرش ، این مدارک را به دانشگاههای منتخب متقاضی می‌فرستد. مصاحبه‌ی حضوری این امکان را برای متقاضی فراهم می‌کند که در مورد انگیزه‌های خود در انتخاب رشته‌ی مورد نظر سخن گوید. همچنین بررسی بسیاری از توانایی‌های متقاضی، که از طریق خواندن شرح‌حال او امکان پذیر نیست، ممکن است در جریان گفت‌وگویی حضوری صورت گیرد.
ترابی در پایان اظهار داشت که صدور پذیرش دانشجویی به معنای صدور اجازه‌ی تحصیل در آلمان نیست. همه‌ی متقاضیان تحصیل در آلمان به روادید دانشجویی احتیاج دارند. برای دریافت روادید، باید پذیرش دانشجویی ضمیمه‌ی فرم درخواست روادید دانشجویی شود. وی همچنین تأکید کرد که به هیچ اداره‌ و سازمانی اصل مدارک خود را تحویل ندهید. ارائه‌ی رونوشت مدارک کافی است.
 

 

(۰) دیدگاه