برگزاری مراسم گرامیداشت روز مهندس با تجلیل از دانشجویان فعال و ممتاز

سه شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵
۲۴۹۰ بازدید

گرامیداشت روز مهندس با تجلیل از دانشجویان فعال و ممتاز مؤسسه آموزش عالی اقبال لاهوری  و سخنرانی کارآفرین موفق "سرکارخانم دکتر جمیلی" با موضوع: چگونه کارآفرین شدم ، به همت واحد روابط عمومی و اطلاع رسانی و با همکاری واحد های فرهنگی دانشجویی و پژوهشی، در تاریخ 95/12/07 در سالن اجتماعات مؤسسه اقبال لاهوری برگزار گردید

در ابتدای مراسم جناب آقای دکتر عظیمی راد (مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه برق و رئیس مرکز تحقیقات برق و رباتیک مؤسسه اقبال لاهوری) پس از بیان خیر مقدم به میهمانان، به فلسفه روز مهندس، زندگی نامه و شخصیت خواجه نصیر الدین طوسی اشاره کرد.

وی گفت: محمد بن حسن جهرودی طوسی مشهور به خواجه نصیر الدین طوسی در تاریخ 15 جمادی الاول سال 598 هجری قمری در طوس ولادت یافته است. او به تحصیل دانش علاقه زیادی داشت و از دوران جوانی در علوم ریاضی و نجوم و حکمت سرآمد شد و از دانشمندان معروف زمان خود گردید. طوسی یکی از سرشناس ترین و با نفوذترین چهره های تاریخ اسلامی است.

علوم دینی و علوم عملی را زیر نظر پدرش و منطق و حکمت را نزد خالویش بابا افضل ایوبی کاشانی آموخت. تحصیلاتش را در نیشابور به اتمام رسانید و در آنجا به عنوان دانشمندی برجسته شهرت یافت. خواجه نصیر الدین طوسی را دسته ای از دانشوران خاتم فلاسفه و گروهی او را عقل حادی عشر (یازدهم) نام نهاده اند.

وسعت معلومات و نفوذ طوسی با ابن سینا قابل قیاس است جز آنکه ابن سینا پزشک بهتری بود و طوسی ریاضیدان برتری. از جمله مهمترین آثار اصیل وی در حساب هندسه و مثلثات جوامع الحساب بالتخت و التراب، رساله الشافیه و اثر معروفش کتاب شکل القطاع است که به نوشته های رگیومونتانوس اثر گذارده است.

معروفترین آثار نجومی وی زیج ایلخانی که در سال 650 نوشته شده می باشد و همچنین تذکره فی علم الهیئه است. کتاب تنسوق نامه و کتابهایی در زمینه اختربینی نیز نوشته است. احتمالاً برجسته ترین کار طوسی در ریاضیات در زمینه مثلثات بوده است.

 

در ادامه مراسم سرکار خانم دکتر جمیلی کارآفرین برتر خراسان رضوی با موضوع "چگونه کارآفرین شدم؟"، ایراد سخنرانی کردند:

ایشان دانشجوی دکتری مهندسی نساجی دانشگاه یزد هستند که موفق به اخذ مجوز دانش بنیان برای تعاونی خود شده اند. وی همچنین مدیر عامل و سهام دار تولیدی دانش بنیان نیل افشان توس و کارخانه نخ کش حریر مشهد از مرکز رشد پارک علم و فناوری و استقرار در پارک علم و فناوری خراسان رضوی هستند.

وی با بیان اینکه کارآفرین بودن یعنی اینکه بتوانید انواع پیچیدگی ها را حل و فصل و با انواع چالش های دائمی دست و پنجه نرم کنید، افزود: قرار دادن سرمایه خود در کارهای تولیدی با دانستن انواع خطرات احتمالی چندان کار عاقلانه ای به نظر نمی رسد زیرا آینده کاملا مبهمی دارد. اما خیلی از افراد در این مسیر موفق می شوند. دلیل آن نیز ایمان به کاری است که انجام می دهند.

از دیدگاه ایشان در هنگام شروع به کارآفرینی بایستی سؤالات زیر را از خود بپرسیم:

1- واقعا دنبال چی هستم (بینش)

2- چه نکته مهمی درباره اش وجود دارد (ارزش)

3- چگونه می توان به آن دست یافت؟(روش)

4- چه چیزی مانع دستیابی به هدفم خواهد شد (مانع)

5- چگونه متوجه موقعیت خودم بشم (سنجش)

جمیلی خاطر نشان کرد که شما دانشجویان نیز می توانید کارآفرین شوید؛ اما کار شما کمی سخت تر خواهد بود (نه زیاد سخت) کار شما همانند راه رفتن از سربالایی با شیب بیشتر خواهد بود.

  • مهمترین چیزی که یک کارآفرین را از افراد عادی متمایز میکنه، انرژی و پافشاری اوست

در انتهای مراسم نیز از دانشجویان فعال در حوزه های دانشجویی – فرهنگی – پژوهشی و مشاوره ای با اهدای لوح، تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

(۰) دیدگاه