پنج شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۵

نشستی با عنوان بررسی کارنامه دولت یازدهم

نشستی با عنوان بررسی کارنامه دولت یازدهم با حضور آقای سینا عمرانیان (دبیر سابق انجمن اسلامی دانشکده حقوق دانشگاه آزاد و فعال سیاسی اصلاح طلب) و آقای صالح مدرس زاده (فعال سیاسی اصولگرا) و با استقبال پرشور دانشجویان در روز سه شنبه 95/12/17 در سالن اجتماعات مؤسسه آموزش عالی اقبال لاهوری برگزار شد

اکنون عمر دولت یازدهم اندکی از نیمه گذشته و گذشت چنین زمانی را می‌توان فرصت مناسبی برای ارزیابی عملکرد یک دولت دانست.

مذاکرات هسته‌ای قبل از آنکه دولت یازدهم به دومین سالگرد شروع بکار خود برسد به فرجام رسید. هر چند این خود یک موفقیت بزرگ است که مذاکرات هسته‌ای با آنهمه پیچیدگی و سابقه طولانی در مدت 22 ماه توسط دولت یازدهم به پایان رسید، ولی موفقیت بزرگ‌تر اینست که آنچه مورد توافق قرار گرفته، با امتیازات مهمی همراه است که هر یک از آنها یک مدال افتخار برای این دولت و برای تک تک اعضاء گروه مذاکره کننده هستند. برای آنکه به دام پرگوئی نیافتیم، به این امتیازات فهرست وار اشاره می‌کنیم:

-آرامش کم سابقه‌ای که به مردم داد
– امنیتی که برای کشور و منطقه فراهم کرد
– شفافیت قابل ملاحظه‌ای که برای نشان دادن اعتبار جمهوری اسلامی فراهم ساخت
– اختلافی که میان سران رژیم صهیونیستی ایجاد کرد.
– تنشی که میان دولت آمریکا و منتقدانش پدید آورد
– کشمکش‌هائی که میان آمریکا و رژیم صهیونیستی شکل داد
– ضربه سختی که به نظام ظالمانه تحریم‌ها وارد کرد
– رقابتی که میان اروپا و آمریکا برای کنار گذاشتن تحریم‌ها و رابطه با ایران پدید آورد
– اعتراض شدیدی که به زبان تجار آمریکائی علیه دولت آمریکا انداخت
– قدرتی که در برخورداری از منطق در برابر 6 قدرت جهانی نشان داد
– احقاق حقی که در زمینه تثبیت رسمی حق غنی سازی برای ملت ایران کرد
– توفیقی که در زمینه نشان دادن چهره قانون گرا و صلح طلب نظام جمهوری اسلامی به دست آورد
– و موفقیتی که در زمینه خنثی ساختن جریان اسلام ستیزی و معرفی چهره ضد خشونت اسلام واقعی نصیب امت اسلامی کرد

اینها فقط بخشی از دستاوردهای دولت یازدهم در زمینه مذاکرات هسته‌ایست. اهمیت این موفقیت‌ها هنگامی بیشتر روشن می‌شود که توجه کنیم جریان‌های قدرتمندی در داخل و خارج از ایران برای ناکام نمودن مذاکرات، تلاش زیادی کردند و هنوز نیز برای جلوگیری از اجرائی شدن توافق به کارشکنی مشغول هستند.

در بخش سلامت، اقدامات دولت از مصادیق بارز تدبیر و امید است. مردم، تسهیلات درمانی در بیمارستان‌های دولتی را لمس می‌کنند و دولت یازدهم را علیرغم مشکلات مالی فراوانی که دارد به خاطر چنین تدبیر درخشانی تحسین می‌نمایند. این تدبیر کارساز اگر در بخش دارو و همینطور فراگیر شدن تسهیلات در تمام زمینه‌ها از جمله بیمه و از بین بردن کاستی‌ها نیز خود را نشان دهد، می‌توان آن را به عنوان یکی از اقدامات ماندگار و تاریخی دولت یازدهم در کارنامه نظام جمهوری اسلامی به ثبت رساند.

در یک جمع بندی منصفانه و با در نظر گرفتن نقاط ضعف و قوت می‌توان گفت دولت یازدهم در عین حال که هنوز کارهای انجام نشده، وعده‌های تحقق نیافته ای دارد، در مجموع با کارنامه‌ای موفق وارد سومین سال عمر خود شده است. در دو سال گذشته، از موفقیت‌های مادی مهم تر، احیاء اعتبار از دست رفته جایگاه ریاست جمهوری و دولت است که رئیس‌جمهور روحانی و دولت او توانستند آن را محقق نمایند. سخن گفتن با زبان منطق و توام با حرمت مخاطبان، برخورد قانونی با وظایف خود و حقوق دیگران، تلاش برای حفاظت از حقوق ملت و عزت و استقلال کشور از طریق ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی‌های قدرت‌های استکباری و در راس آنها آمریکا، حرکت در مسیر نهادینه کردن اخلاف در تعامل اجتماعی و ترویج فرهنگ نقدپذیری از امتیازاتی هستند که دولت یازدهم را در چشم مردم عزیز کرده و مردم را به این دولت امیدوار ساخته‌اند، راهی که امید است با تدبیر بیشتر ادامه یابد.

(۰) دیدگاه