برگزاری پنل تخصصی پیرامون روند توسعه در بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی در 5 دهه اخیر

چهار شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۵
۲۰۹۴ بازدید

گروه شهرسازی موسسه آموزش عالی اقبال لاهوری با همکاری پژوهشکده ثامن، نشستی باعنوان "گفتگویی پیرامون روند توسعه در بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی در 5 دهه اخیر" را در تاریخ 95/12/21 برگزار نمود. در این جلسه نیز فیلم نسیان که مستندی در خصوص تغییر بافت پیرامونی حرم مطهر تا کنون می باشد، به نمایش درآمد.

آسیب به بافت پیرامون حرم رضوی چندی است محل بحث بسیاری از صاحب نظران شده است. گفته می‌شود دیگر حرم مطهر امام رضا مانند نگینی بر شهر مشهد رخ نمایی نمی‌کند و ساخت و سازهای بیش از اندازه، چهره این شهر را دگرگون کرده است. صفای زیارتِ چندین دهه گذشته در این روزهای حرم امام رضا وجود ندارد و آنقدر ساختمان‌های بلند دور حرم را احاطه کرده‌اند که مظلومیت امام هشتم در این روزها بیش از گذشته خودنمایی می‌کند اتفاقی که در مشهد و تحت عنوان توسعه، رخ داده متاسفانه در سایر شهرهای کشور نیز همچون قم و شیراز تسری یافته است، درصورتیکه اجرای چنین طرح‌هایی بدون در نظرگفتن تاریخ و حفظ یادمان‌های تاریخی کشور، پاک‌کردن صورت مساله و نه توسعه به معنای واقعی است.

نسیان روایتی از وضعیت بافت پیرامون حرم مطهر رضوی و محصولی از پژوهشکده ثامن به کارگردانی حسن آخوندپور می­باشد. این فیلم که به اتفاقات بافت پیرامون حرم مطهر رضوی تحت‌ عنوان توسعه می‌پردازد، فیلمی مستند است که در آن صاحبنظرانی همچون سیدمحمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی کشور، محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی و معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی علاوه بر صحبت‌های ساکنان بافت پیرامونی حرم، به ارائه نقطه‌ نظرات و دیدگاه‌های کارشناسانه خود درباره بافت پیرامونی حرم امام رضا (ع) پرداخته‌اند.

این فیلم روز شنبه 21 اسفندماه ساعت 12 در سالن اجتماعات مؤسسه آموزش عالی اقبال لاهوری به نمایش و با پنل تخصصی و بررسی و اظهار نظر در مورد این فیلم توسط کارشناسان مختلف شهرسازی، اقتصادی، میراث فرهنگی و جامعه شناسی پژوهشکده ثامن در کنار آقای دکتر ناصرمحسنی (عضو هیأت مدیره شهرسازی درنظام مهندسی)، آقای مهندس هادی شفایی (عضو هیأت مدیره انجمن صنفی معماری)، آقای مهندس شهاب نخودی (عضو هیأت مدیره انجمن صنفی شهرسازی) و جمعی از اساتید و دانشجویان گروه های شهرسازی و معماری مؤسسه آموزش عالی اقبال لاهوری، به بحث و تبادل‌ نظر گذاشته  شد.

 

(۰) دیدگاه