سمینار خلاقیت و ایده پردازی مبتنی بر اسکیس

چهار شنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۶
۲۱۰۶ بازدید

سمینار خلاقیت و ایده پردازی مبتنی بر اسکیس به همت مرکز آموزش های آزاد مؤسسه آموزش عالی اقبال لاهوری و با حضور مهندس جهانشاهی در 21 فروردین ماه 96 برگزار گردید.

محورهای این سمینار عبارت بودند از: خلاقیت - مفهوم اسکیس – مفهوم کروکی – مفهوم پرزانته و راندو – تأثیر کروکی در اسکیس و متدهای جدید در ارائه اسکیس

برای اسکیس تعاریف متعددی را می­توان بیان کرد:

  • اسکیس در حقیقت انجماد یک ایده د رحال عبور از ذهن است.
  • اسکیس طراحی تند، سریع و ساده است.
  • اسکیس یک ابزار است تا ما بتوانیم ایده ها و افکار درون ذهنمان را به منصه ظهور برسانیم.
  • اسکیس بازگو کننده یک سلسله تفکرات است که در ذهن معمار یا طراح وجود دارد و از طریق فرآیند طراحی به واقعیت می پیوندد.
  • اسکیس طراحی دست آزاد است، دستی فارغ از هرگونه ابزار، جز قلم برای کشیدن، دستی توانمند و هماهنگ با ذهن.

ویژگی­های یک اسکیس را می توان در موارد زیر خلاصه نمود:

 

یک اسکیس می تواند نحوه فکر کردن طراح را نسبت به موضوع طراحی بیان کند.اسکیس به دور از هرگونه دروغ است و ما صادقانه هر آنچه که در ذهن خود می بینیم را به روی کاغذ می آوریم. اسکیس نوعی بیان معماری و بهتر از آن معمارانه است و از اصالت بالایی در این رشته و سایر رشته های هنر های تجسمی برخوردار است و ابزار مناسبی  برای خلق و بیان ایده ها می باشد .

ذات اسکیس طراحی تند و سریع می باشد، پس گاهی ممکن است که یک اسکیس دارای خطوط زیاد باشد.

اسکیس ها  کمک خواهند کرد تا ما بیشتر در مورد ایده های خود فکر کنیم و آن ها را بررسی نماییم و بیشتر به پرورش و رشد آن ها بیاندیشیم.

گاهی اوقات در برخی  از اسکیس ها و اتود های شخصی و اولیه ممکن است اغراق وجود داشته باشد. البته این مورد در مراحل اولیه کار امری است شخصی و برگرفته از بینش طراح، که در مراحل بعدی برطرف خواهد شد.    

خلاصه آن که:

ما به عنوان یک دانشجوی معماری یا معمار و یا طراح باید نوعی تفکر منطقی و قوی نسبت به موضوع طراحی داشته باشیم و در حقیقت ایده ها و افکار را بتوانیم در راستای اهداف والا خلق و پرورش دهیم. حال اگر قدرت بیان آن را توسط دست آزاد و ابزار اسکیس نداشته باشیم، ناچاراً به طرق دیگر ایده و فکرمان را بیان می کنیم. مثلاً از ساخت ماکت و یا طراحی دو بعدی و سه بعدی رایانه ای و یا دست با ابزار ( مسلح ) کمک می گیریم. مهم این است بتوانیم فکرمان را بیان کنیم بیانی معمارانه.

اگر ما قادر باشیم اسکیس های با گرافیک بالا و یا به اصطلاح زیبا و با رنگ و لعاب و در سطح حرفه ای ارائه کنیم، اما پشت این خطوط به ظاهر زیبا فکر و مبانی نظری و هدف نداشته باشیم در واقع کاری بیهوده و عبث انجام داده ایم و خود را گول زده ایم و این گونه ترسیمات هیچ گونه جایگاهی برای رشد نخواهند داشت. پس بهتر است اول چگونه فکر کردن را بیاموزیم و بعد چگونه خلق کردن و چگونه ارائه کردن را ...

 

در این سمینار رایگان دانشجویان علاقه مند به ایده پردازی و اسکیس جهت ثبت نام در دوره های مربوطه نام نویسی کردند.

 

(۰) دیدگاه