يك شنبه ۵ شهريور ۱۳۹۶

سمینار بررسی نقش و جایگاه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی غیردولتی در پیشبرد سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در اُفُق 1404

نخستین نشست تخصصی بررسی نقش و جایگاه دانشگاه ها و مراکز عالی غیر دولتی در پیشبرد سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 روز گذشته با حضور جمعی از مسئولان دانشگاه های غیردولتی استان در مشهد برگزار شد. به گزارش خراسان رضوی، دکتر علی اکبر ولایتی در این نشست به اهمیت توجه به رشته های پزشکی در دانشگاه های غیردولتی اشاره و اظهار کرد: با توجه به وجود ظرفیت ها و تعدد دانشگاه های غیر دولتی در خراسان رضوی، بخش های غیر دولتی می توانند  با تشکیل اتحادیه ای برای گسترش رشته های پزشکی همکاری کنند و  این استان می تواند به عنوان پایلوتی برای شروع این فعالیت ها باشد.  رئیس هیئت‌های موسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی، افزود: می توانیم این تجربه را برای نخستین بار در کشور داشته باشیم که به منظور رسیدگی به وضعیت رشته های پزشکی در دانشگاه های غیر دولتی، سامان دهی وضعیت آنان، جذب بیشتر دانشجو و افزایش رشته هایی که داوطلب بیشتری دارند، طرحی عملیاتی و کاربردی تدوین شود. مشاور عالی رهبری اظهار کرد: دانشگاه های علوم انسانی در کشور بیش از نیاز تاسیس شده است اما علوم تجربی این طور نیست در حالی که هر اندازه دانشکده پزشکی و متعلقات آن مانند داروسازی، دندان پزشکی و... تاسیس شود به دلیل وسعت و کاربردی بودن این رشته ها در جامعه، باز هم داوطلب خواهد داشت.  ولایتی ادامه داد: این امر که هر سال تعداد زیادی دانش آموخته علوم انسانی داشته باشیم در عین حال که رشته های مذکور ارزش متعالی خود را دارد، چندان با زندگی ملموس امروز مردم ارتباط مستقیمی ندارد و البته گرایش دانشجویان نیز  به علوم تجربی و کاربردی بیشتر است. به گزارش ایرنا، وی بیان کرد: طرح تحول نظام سلامت از موفق ترین اقدامات دولت یازدهم به شمار می رود که با اجرای آن گام های بزرگ در این مسیر برداشته شد. این طرح در دولت یازدهم جایگاه ویژه ای داشت و دستاوردهای بسیاری برای مردم به ارمغان آورد اما باید بودجه بیشتری برای آن اختصاص می یافت. ولایتی افزود: کشورهای همسایه ما، در علوم پزشکی نواقص زیادی دارند مثلا در درمان بیماری های عفونی و مزمن توانایی اندکی دارند و مثلا در یکی از بیمارستان های کشور ما یک سوم بیماران عفونی خارجی اند؛ همچنین در جراحی ها و پیوند اعضا که قله پزشکی محسوب می شود، ایران پیشرفت بسیار خوبی داشته است. ولایتی درباره جذب دانشجویان خارجی تاکید کرد: در صورتی که شهرت پزشکی ما بیش از این به گوش سایر کشورها برسد، جوانان آن ها نیز رغبت می کنند برای ادامه تحصیل  در دانشگاه های ایران ثبت نام کنند.

دانشگاه های غیر انتفاعی و آزاد به همه مردم و نظام تعلق دارد 

ولایتی تصریح کرد: در این حوزه باید از تجربیات دانشگاه های دیگر استفاده کنیم و تجربیات آن ها آسیب شناسی شود، همچنین باید مدارک صادر شده از دانشگاه های ایران در آن کشورها مورد تایید رسمی باشد لذا باید زیرساخت ها و زمینه آن از پیش تدوین شود و این کار در چارچوب یک قرارداد رسمی انجام گیرد. وی درباره نام «غیر انتفاعی» نیز خاطر نشان کرد: این اسم بی محتواست و باید برای مدارس و دانشگاه های غیر انتفاعی اسمی با مسما بگذارند زیرا شرح وظایف باید در نام منعکس باشد.  ولایتی اضافه کرد: دانشگاه های غیر انتفاعی و آزاد متعلق به کسی نیست بلکه به همه مردم و نظام تعلق دارد و در امر تاسیس و راه اندازی آن در هر شهری، هم دولت و هم مردم کمک کرده اند؛ لذا میراث عده خاصی نیست. وی بر ضرورت همکاری دانشگاه های غیر دولتی تاکید کرد و افزود: ایجاد این هماهنگی کار آسانی نیست و باید کارها و اقدامات این دانشگاه ها به موازات هم پیش برود.

(۰) دیدگاه