پنج شنبه ۶ دي ۱۳۹۷

بازدید دانشجویان گروه عمران از عملیات پروژه پارکینگ میدان آزادی

یکی از مهمترین تخصص ها و مهارتهایی که یک مهندس که در امر ساخت باید دارا باشد، آشنایی با محیط های گودبرداری و روشهای سازه نگهبان می باشد، در این راستا با هماهنگی و سرپرستی آقای مهندس غفاری(عضو هیات علمی گروه عمران)و انجمن علمی گروه عمران ، بازدیدی از احداث پروژه بزرگ پارکینگ طبقاتی میدان آزادی در تاریخ97/9/26صورت پذیرفت.  

گودبرداری به هر گونه حفاری و خاکبرداری در تراز پایین‌تر از سطح طبیعی زمین یا در تراز پایین تر از زیر پی ساختمان مجاور اطلاق می‌شود. گودبرداری برای اهداف مختلفی مانندتخریب یک ساختمان فرسوده برای ساخت مجدد، رسیدن به تراز بکر، حفاظت فوندانسیون‌ها در برابر یخ بندان، احداث کانال‌ها‌، احداث مخازن زیر زمینی و …انجام می‌شود.این عملیات یکی از کارهای پیچیده و خطرناک مهندسی به شمار می‌رود. به منظور حفظ جان انسان‌های داخل و خارج از گود‌، محافظت از ساختمان‌های مجاور و فراهم آوردن شرایط ایمن و مطمئن جهت انجام کار، دیواره‌های گود باید به وسیله سازه‌های نگهبان مهاربندی و پایدار‌سازی شود‌. سازه‌های نگهبان انواع مختلفی دارد که با توجه به نوع خاک‌، عمق گودبرداری و حساسیت ساختمان‌های مجاور گود انتخاب می‌شود.

بخش میدان آزادی در مشهد یکی از بزرگترین و پرتردد ترین میدانهای مشهد می باشد، که بار ترافیکی سنگینی را دارا هست و گاهاً مردم جهت بهره مندی از فضای پارک ملت و قراردادن خودروهای خود در مکان مناسبی دچار مشکل می شوند، بر این اساس طرح ایجاد پارکینگ طبقاتی توسط شهرداری مشهد در این بخش از شهر مورد بررسی و اجرا قرار گرفت، در گودبرداری صورت گرفته که به عمق18متر می باشد از روش پایدارسازی خاک به روش دیواره دیافراگمی استفاده گردیده است که یکی از جدیدترین روشهای موجود در پایدار سازی دیواره های گودبرداری می باشد، این روش بعد از خاکبرداری که توسط ماشینی به نام گراب انجام می پذیرد، شبکه ای از آرماتورها که تشکیل گیج را می دهند در داخل گود قرارداده و توسط ترمی های انتقال، بتن را از کف گود پر میکنند و به بالاترین بخش سطحی زمین می رسند.

در پایان قابل ذکر است که آقای مهندس رضوانی که از دانشجویان گروه عمران ورودی سال94کارشناسی ناپیوسته موسسه آموزش عالی اقبال لاهوری بوده اند، در حال حاضر مسئول HSE پروژه بزرگ پارکینگ طبقاتی میدان آزادی می باشند.

(۰) دیدگاه