امضای تفاهم نامه همکاری با شهرداری منطقه ثامن

چهار شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۸
۱۸۱۰ بازدید

"امضای تفاهم نامه همکاری فی مابین موسسه آموزش عالی اقبال لاهوری مشهد و  نهاد مجری طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهررضوی( شهرداری منطقه ثامن)"

مشهد مقدس به عنوان یکی از قطب های فرهنگی جهان اسلام و به سبب وجود بارگاه منور حضرت رضا (علیه السلام) همواره مورد عنایت و توجه شیعیان بوده است. وجود پتانسیل بالای توریست مذهبی در این شهر، روز به روز بر جمعیت ساکن و متحرک آن افزوده است.
طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر امام رضا (علیه السلام) با هدف اصلی تعدیل فشار و کنترل تراکم فزاینده در بافت پیرامون حرم مطهر امام رضا (علیه السلام) شکل گرفته است. لذا نسبت به ارائه ی طرحی جامع و عقلایی به منظور ساخت و سازهای کالبدی آراسته و ترسیم سیمای شهری مطلوب و جذاب، به ویژه ایجاد فضایی معاصر برای انجام مراسم زیارت مبادرت ورزیده است که در عین حال بازتاب یادمان های ذهنی و تاریخی زیارت و در عین حال شایسته ی شان و منزلت بارگاه حضرت رضا (علیه السلام) می باشد.
       بر این اساس اصول و مبانی اهداف و راهبردهای طرح بهسازی و نوسازی به شرح ذیل تدقیق شده اند:
       برجسته کردن نقش فرهنگی-مذهبی حرم مطهر حضرت رضا (علیه السلام) به مثابه یکی از قطبهای جهان اسلام
 تثبیت و تبیین جایگاه مجموعه ی حرم مطهر حضرت رضا (علیه السلام) در سه مقیاس بین المللی، ملی و محلی
 تاکید بر اهمیت و ارزش بی مانند مجموعه زیارتی حرم مطهر حضرت رضا (علیه السلام)در نظام شهری مشهد
 برقراری ارتباط سازمان یافته میان مجموعه ی زیارتی حرم مطهر و بافت شهری مشهد.
 ایجاد فضایی معاصر برای برگزاری مراسم زیارت.
 ایجاد یک مجموعه ی ممتاز شهری در تعادل فضایی با مجموعه حرم مطهر حضرت رضا (علیه السلام)با کیفیت ممتاز و ارزش های طراحی شهری
سازمان دهی و سامان دهی جدید حوزه شهری مورد نظر به منظور تامین نیازهای خدماتی-رفاهی زائران (به ویژه زائران کم درآمد) ، مسافران و شهروندان تا پایان قرن 1400 (ه.ش) و تعیین چشم انداز تحولات مجموعه زیارتی و حوزه شهری اطراف آن.
       ایجاد اشتیاق در مردم و ساکنان برای همراهی با تحولات نوسازی و بهسازی.
به منظور برقراری ارتباط مداوم و سازمان یافته بین موسسه آموزش عالی اقبال لاهوری و شهرداری منطقه ثامن مشهد که با همتواحد ارتباط با جامعه موسسه صورت پذیرفت، تفاهم نامه ای فی مابین طرفین، مورخ سوم تیرماه 1398 با حضور ریاست محترم موسسه جناب آقای دکتر میرزایی و شهردار محترم منطقه ثامن مشهد جناب آقای مهندس نعمتی منعقد گردید، که با  بهره گیری از تخصص های مختلف علمی، تحقیقاتی، پژوهشی و کتابخانه ای و امکانات بالقوه و بالفعل موسسه در جهت رفع مشکلات و معضلات شهر و پیشبرد امور مربوطه را داشته باشیم.
در این راستا از تمامی اساتید و دانشجویان گرامی که در این حوزه ایده و طرح های تحقیقاتی دارند، تقاضا میشود تا به دفترارتباط با جامعه موسسه واقع در طبقه سوم موسسه مراجعه نمایند.

 

(۰) دیدگاه