آینده شغلی فارغ التحصیلان عمران

سه شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸
۲۴۹۹ بازدید

زمینه‌های اشتغال رشته مهندسی عمران

مراکز مختلفی بصورت مستقیم و غیرمستقیم در فعالیت‌های عمرانی نقش دارند که هر یک به تناسب نوع فعالیت خود، اقدام به جذب فارغ‌التحصیلان این رشته می‌کنند. وزارت‌خانه‌های مسکن و شهرسازی، راه و ترابری، جهاد سازندگی و نیرو بصورت گسترده‌تر و سایر وزارت‌خانه‌ها، اداره‌ها، سازمان‌ها و مراکز دولتی و خصوصی نظیر وزارت‌خانه‌های آموزش و پرورش، کشاورزی، فرهنگ و آموزش عالی، بانک‌ها و ... بصورت مستقیم برای کارهای عمرانی خود مثل طرح و محاسبه، اجرا و نظارت بر اجرا، نیاز به استخدام مهندسان عمران دارند، علاوه بر آن، شرکت‌های مختلف مهندسان مشاور که در کشور بصورت گسترده وظیفه طراحی، محاسبه و نظارت بر اجرای پروژه‌های ساختمانی را بر عهده دارند، همچنین شرکت‌های ساختمانی و راه‌سازی دولتی و خصوصی که در اجرای این طرح‌ها فعالیت دارند، تعداد کثیری از فارغ‌التحصیلان عمران را استخدام می‌کنند.

رشته‌های دانشگاهی مرتبط با عمران

اصولاً مهندس عمران شانس کار زیادی دارد چون در طرح‌ها و ساخت بسیاری از کارهای عمرانی، حضوری فعال دارند. البته باید توجه داشت که هر دانشجوی عمران نمی‌تواند فرصت‌های شغلی خوبی داشته باشد بلکه باید در دوران تحصیل به دنبال پژوهش، تحقیق و یاد گرفتن باشد نه اینکه تنها واحدهای دانشگاهی را بگذراند، چون شرط اساسی تربیت نیروی کارآمد تحقیق، پژوهش و یادگیری است.


معرفی رشته مهندسی عمران و آینده شغلی، بازارکار و درآمد آن
مقدمه:
مجموعه مهندسی عمران یا رشته عمران یکی از رشته­‌های پر اهمیت و جذاب در مجموعه رشته­‌های آزمون سراسری است که داوطلب در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی می­تواند آن را انتخاب کند. پیشرفت سریع جوامع و نیازهای روز افزون آنها به انجام طرح‌های مختلف عمرانی از یک طرف و رشد و توسعه علوم مختلف از طرف دیگر، ایجاب می­‌نماید تا با یک برنامه ریزی صحیح و همه جانبه و پرورش استعدادهای جوان و نیز استفاده بهینه از ابزار و امکانات موجود در جامعه ، گامی بلند در جهت ترقی و تعالی جامعه برداشته شود.

 

اهمیت و ضرورت:
پیشرفت‌های بزرگی که امروزه شاهد آن هستیم در سایه آرامش و ایمنی ایجاد شده توسط مهندسی عمران حاصل گردیده­ است. مهار قهر طبیعت همانند سیل و زلزله و طوفان‌های وحشتناک، هدیه­‌هایی هستند که مهندسی عمران به جامعه امروزی عطا کرده است. از طرف دیگر راههای ارتباطی که همچون شریان‌های حیاتی جامعه هستند، سدهای عظیمی که برق را به ارمغان می­آورند، تونل‌هایی که دل کوه‌ها را می­شکافند و ... همگی شواهدی بر اهمیت این رشته مهندسی دارند.

در زبان انگلیسی به مهندسی عمران Civil Engineering اطلاق میشود که Civil به معنی تمدن و از همان ریشه کلمه Civilization است. پس میتوان نتیجه گرفت همانطور که از اسم این رشته پیداست، مهندسی عمران یعنی مهندسی تمدن و تقریبا بیش از سایر رشته­‌های مهندسی به جامعه نزدیکتر است.

 

رشته عمران در کشور ایران در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا تدریس می­شود و امکان گرفتن مدرک در هرکدام از مقاطع برای دانشجویان ایرانی وجود دارد. با بالارفتن سطح تحصیلی، بدلیل گسترده بودن زیر مجموعه­‌ها، زمینه فعالیت محدود و بصورت تخصصی درمی­‌آید، برای مثال یک دانشجو در دوره کارشناسی عمران، بصورت ضمنی تمام دروس زیر مجموعه­‌های مختلف را مطالعه میکند و تقریبا با تمام زیر مجموعه­‌ها بصورت محدودی آشنا می­شود ولی در دوره­‌های بالاتر فقط یکی از زمینه­‌ها مورد مطالعه دقیق‌تر قرار میگیرد. برای مثال درس "اصول مهندسی زلزله" یکی از دروس دوره کارشناسی است که طی آن دانشجویان با اساس زلزله و طراحی در برابر زلزله آشنا می­شوند. اما در دوره کارشناسی ارشد مهندسی زلزله، دانشجویان فقط بصورت تخصصی به مطالعه دقیق زلزله می­‌پردازند.

محبوبیت رشته:

از جمله مهم ترین ویژگی­هایی که باعث محبوبیت این رشته شده است می­توان به موارد زیر اشاره نمود:

o وجود بازار کار مناسب در شرایط فعلی و نیاز به عمران و آبادانی در بخش­های مختلف کشور

o جذب مناسب و سریع به بازار کار (حتی با مدرک کارشناسی)

o تنوع بسیار زیاد کارهای مرتبط به رشته تحصیلی عمران و در نتیجه جذب افراد با سلایق متفاوت

o تجربی بودن بسیاری از مشاغل مرتبط با این رشته تحصیلی

o عینی بودن بسیاری از مطالب درسی و وجود واحدهای عملی متنوع

o سطح دشواری متوسط درس‌های ارایه شده در هر مقطع

o فراهم بودن امکان تحصیل در مقاطع بالاتر به صورت تخصصی در داخل و خارج از کشور در صورت علاقه

o تنوع رشته­‌های تحصیلی موجود در مقطع کارشناسی ارشد

بازار کار و چشم انداز تحصیل در مقاطع تحصیلی بالاتر:

یکی از جذاب ترین موارد در ارتباط با رشته­‌ی تحصیلی عمران وجود بازار کار مناسب برای افراد با سلیقه­‌های متفاوت می­باشد. با توجه به تنوع بسیار بالای دروس ارایه شده، مشاغل بسیار متفاوتی در زمینه­‌های مختلف وجود دارد.

یکی از نکات قابل توجه در ارتباط با این مشاغل این است که در کنار داشتن اطلاعات علمی مناسب، وجود تجربه‌های کاری یکی از کلیدهای اصلی موفقیت ورود به بازار کارهای مربوط به این رشته می­باشد. به طوری که استخدام در بسیاری از این مشاغل، با داشتن تجربه و مهارت لازم به سهولت صورت می­گیرد. بنابراین پیشنهاد می‌شود در کنار آموزش مطالب علمی، با حضور در پروژه­‌های عمرانی به صورت کارآموز و کسب مهارت­های لازم قبل از اتمام دوره­ی تحصیلی، تجربیات عملی خود را افزایش دهید.

کار در شرکت­‌های مشاوره، شرکت­‌های پیمان کاری، پروژه­‌های تحقیقاتی به عنوان مهندس اجرای، نقشه­‌بردار، سرپرست کارگاه، مهندس ناظر، طراح سازه از جمله کارهای عمده­‌ی مربوط به بخش ساختمانی می­باشد که با داشتن مدرک کارشناسی می­توان به آنها دست یافت. کار در برخی از سازمان‌ها نیاز اطلاعات تخصص دارد که با تحصیل در مقاطع بالاتر (کارشناسی ارشد و دکتری) می­توان به آنها دست یافت. کار در شرکت­‌های مدیریت منابع آب، شرکت آب و فاضلاب ، تصفیه خانه، سواحل، راه­سازی و ترافیک شهری، ساخت پل و سد و ... از جمله این موارد می­‌باشد.

با توجه به وجود دانشگاه­‌های متعدد در سرتاسر کشور، امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در رشته­‌ی مهندسی عمران وجود داشته به طوری که امکان ادامه­‌ی تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشدو دکتری هم اکنون در اکثر دانشگاه‌­های تراز اول کشور فراهم شده است. با توجه به وجود سطح علمی بسیار مناسب در رشته­‌ی تحصیلی عمران در دانشگاه­‌های کشور و به روز بودن مطالب علمی، هر ساله تعدادی زیادی از دانشجوهای ایران در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به تیم­‌های علمی متحقق در سرتاسر دنیا می­‌پیوندند و در نتیجه امکان ادامه تحصیل در خارج از کشور نیز برای دانشجویان این رشته فراهم است.

گرایش­‌های مختلف عمران در مقطع کارشناسی ارشد:

با توجه به مطالب عنوان شده، رشته­‌ی مهندسی عمران از گرایش­ه‌ای مختلفی در مقطع کارشناسی ارشد برخوردار است که مهم­ترین آنها عبارتند از:

مهندسی سازه

مهندسی زلزله

مهندسی خاک و پی

مهندسی حمل و نقل و ترافیک

سازه­‌های دریایی

مهندسی هیدرولیک

مهندسی آب (مدیریت منابع آب، آب و فاضلاب و مهندسی رودخانه)

مهندسی محیط زیست

مدیریت ساخت

(۰) دیدگاه