آینده شغلی فارغ‌التحصیلان گروه مکانیک

سه شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸
۱۴۲۰ بازدید

آشنایی با رشته مهندسی مکانیک

رشته مهندسی مکانیک را شاید بتوان از نقطه نظر تنوع موضوعات تحت پوشش، جامع ترین رشته مهندسی به شمار آورد. چون رشته مهندسی مکانیک در بر گیرنده تمامی علوم و فنونی است که با تبدیل انرژی و استفاده ازآن ، ایجاد حرکت و انجام کار، ساخت و تولید قطعات و ماشین آلات و به کارگیری مواد مختلف در ساخت آنها و همچنین طراحی وکنترل سیستم‌های مکانیکی، حرارتی و سیالاتی مرتبط می باشد. بنابراین هم دانشجوی علاقه مند به کارهای تئوریک می تواند جذب این رشته شده ودر بخش‌های نظری و تئوری فعالیت کند و هم دانشجوی خلاق و علاقه مند به طراحی و ساخت وسایل و دستگاه‌های مختلف می تواند این رشته را انتخاب نماید.

 آینده شغلی مهندسان مکانیک

 برای مهندسین مکانیک موقعیت های شغلی به صورتهای گوناگون فراهم است. که از جمله آنها می توان طراحی و ساخت ماشین آلات و قطعات آنها، طراحی و ساخت تجهیزات مکانیکی نیروگاه ها، طراحی و ساخت تجهیزات و سیستمهای انتقال و تصفیه آب، سیستم‌های مکانیکی و کنترلی پالایشگاه ها و کارخانجات شیمیایی، طراحی و ساخت تاسیسات حرارتی و برودتی ساختمان‌ها، ساخت ماشین آلات تغلیظ و بازیافت مواد مثل کارخانجات قند، کاغذ سازی، سیمان، نساجی، طراحی و ساخت وسایل و تجهیزات حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی، ساخت تجهیزات دفاعی و ساخت ربات ها، بازوهای مکانیکی ، تحلیل  شکست و فرسودگی دستگاه‌ها، بهینه سازی عملکرد  قطعات، فرآیندهای ساخت قطعات مختلف و علوم نوین مانند فناوری نانو، سیستم‌های میکروالکترومکانیکی و سیستم‌های تولید را نام برد.

ادامه تحصیل

امکان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری برای فارغ التحصیلان این رشته در گرایش های مختلف مانند تبدیل انرژی، طراحی کاربردی، ساخت و تولید، مهندسی مکاترونیک، مهندسی پزشکی، مهندسی هسته ای و ... و ده‌ها رشته دیگر براساس علاقمندی دانشجویان میسر است.

 مؤسسه آموزش عالی اقبال لاهوری در مقطع کارشناسی دارای رشته های مهندسی مکانیک و مهندسی تکنولوژی ساخت و تولید (ماشین افزار) است و در مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی مکانیک با گرایش های تبدیل انرژی و طراحی کاربردی را دارا می باشد.

رشته مهندسی مکانیک گرایش تبدیل انرژی

رشته مهندسی مکانیک گرایش تبدیل انرژی، به مسایل مربوط به حرارت و سیالات می پردازد و  تحلیل و طراحی سیستم ها از دیدگاه حرارتی و سیالاتی را مد نظر دارد. در این رشته ، مسایل مربوط به تأسیسات مکانیکی ساختمان، سیستم‌های تهویه مطبوع، انتقال آب، نفت و گاز، طراحی راکتورها و نیروگاه‌های مختلف، طراحی توربو ماشین‌ها مثل توربین‌های بخار، توربین‌های گاز مورد بررسی قرار می گیرد.

رشته مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی

گرایش طراحی کاربردی به بررسی انواع نیروها، حرکتها و تأثیر آنها بر اجزاء مختلف ماشین می پردازد. در واقع مهندس طراحی کاربردی با توجه به نیازهای جامعه، دستگاه‌ها و قطعات ماشین های مختلف را طراحی می کند. آشنایی با مواد و مدل های تولیدی، طراحی ماشین های تراش، فرز، چاپ، سیستم های انتقال قدرت، تعلیق و دینامیک یک خودرو نمو نه هایی از دانش مورد مطالعه در این گرایش می باشند.

(۰) دیدگاه