درباره گروه نفت

چهار شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۸
۱۵۲۳ بازدید

مهندسی نفت

اگر به مباحثی همچون زمین شناسی، شیمی و ریاضیات علاقه مندید و از کار کردن در شرکت‌های بزرگ و تکنولوژیک لذت می‌برید شغل مهندسی نفت برای شما مناسب است. مهندس نفت روش‌های استخراج نفت و گاز از زیر زمین را طراحی کرده و توسعه می‌دهد. پس از کشف منابع نفتی یا گازی، مهندس نفت با همکاری زمین شناسان و دیگر متخصصان، ساختار زمین و خصوصیات صخره های حاوی ذخایر و روشهای حفاری را تعیین کرده و عملیات حفاری را آغاز و مدیریت می کند. محل کار مهندس نفت در دفاتر کاری، پالایشگاه‌ها، محل‌های حفاری و یا آزمایشگاه‌های تحقیقاتی می‌باشد. در مجموع مهندس نفت در یکی از چهار حوزه اکتشاف، حفاری، مخزن و یا بهره برداری کار می‌کند.

گرایش اکتشاف نفت: در این گرایش به بررسی نحوه شکل‌گیری هیدروکربن‌ها، ابعاد مختلف زمین‌شناسی به‌منظور تشخیص لایه‌هایی که نفت و گاز در آن‌ها تجمیع شده، برداشت عوارض و تهیه نقشه‌های مسطح و توپوگرافی به‌صورت موردی، مطالعه چین‌ها و گسل‌ها و غیره پرداخته می‌شود.

گرایش مهندسی مخازن هیدروکربوری: در این گرایش، مهندسان نفت می‌آموزند که چگونه به محاسبه هیدروکربورها در جای مخزن بپردازند و با بررسی توزیع و ارزیابی سیالات مخازن و تعیین درجه اشباع آب و هیدروکربورها و تعیین مشخصات جریان سیالات در مخازن به مدلی دقیق از مخزن هیدروکربنی دست یابند تا بتوانند در آینده از این مدل برای پیش‌بینی بازیافت نفت استفاده کنند.

گرایش حفاری و استخراج نفت: هدف این گرایش آشنایی با دستگاه‌های حفاری، سیالات حفاری و جریان حرکت سیال در لوله‌ها، انواع گل و سیمان حفاری، بهینه‌سازی هیدرولیک مته، طراحی رشته حفاری، هزینه حفاری، عملیات چاه آزمایی حین حفاری، تست چاه‌ها و غیره است.

گرایش بهره‌برداری از منابع نفت: هدف کلی از این گرایش نگهداری و پایش مستمر وضعیت چاه‌ها و ادوات موردنیاز بهره‌برداری و رفع نقص‌های موجود است. در این راستا کارهای زیادی نظیر تمیز کردن چاه، مشبک کردن لایه‌های تولیدی، اسید زدن به سنگ مخزن ،کشتن چاه و غیره انجام می‌گیرد.

 

درباره گروه مهندسی نفت

گروه مهندسی نفت مؤسسه آموزش عالی اقبال لاهوری در سال 1394 تأسیس گردید. گرایش دانشجویان پذیرفته شده در سال 94 مهندسی بهره برداری و دانشجویان ورودی 95 به بعد بصورت عمومی و بدون گرایش پذیرفته شده‌اند. با توجه به شرایط صنعت نفت در ایران و نیاز به مهندسین در زمینه های بهره برداری  و مخزن، چارت درسی دانشجویان به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که به این دو گرایش نزدیکی بیشتری داشته باشد.

تعداد دانشجویان پذیرفته شده در طول 4 سال از تأسیس این رشته 135 نفر می باشد که از این تعداد 33 نفر زن و 102 نفر مرد می باشند که تا پایان سال تحصیلی 98-97 تعداد 11 نفر از دانشجویان فارغ التحصیل گردیده‌اند.

 

فایل صوتی (پادکست) معرفی گروه نفت .

برچسب ها

گروه نفت


(۰) دیدگاه