پیام تبریک رئیس موسسه آموزش عالی اقبال لاهوری به مناسبت روز مهندس

دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۸
۱۶۳۹ بازدید

حضور مبارک مهندسان میهن عزیزم ایران

به بهانه (پنجم اسفندماه) یک روز بیادماندنی در تقویم رسمی ایران ، عرض سلام، ارادت و تبریک به خیل عظیم مهندسان ایران زمین دارم.

همه می دانیم این روز یادبود بزرگ دانشمند ایرانی خواجه نصیرالدین طوسی است. به مناسبت امروز تولد خواجه نصیر ، آورده اند- که خواجه که از بزرگترین دانشمندان ذوفنون(چندکاره) همه اعصار شمرده شده ملقب به "استاد بشر" و "استاد کل" -در وقت احتضار وصیت کرد او را در همان آستان موسوی کاظمین به خاک سپارند و فروتنانه جز نامش و یک آیه چیزی از بزرگی اش بر سنگ قبر ننویسند.

در زندگی نامه ایشان می خواندم که این مهندس و ریاضیدان و حکیم بزرگ  در همه مقالات حتی ریاضی خود مثل رساله توازی و شرح هندسه اقلیدس ...با دعایی می آغازد مثلا "اللهم یسر و اعن" ( خدایا آسان گیر و یاری ام کن) و در پایان اثبات هر مسئله دشوار هندسی متواضعانه می فرماید : و "حکم ثابت است و الله اعلم! " (خداوند داناتر است)

همچنین همه می دانیم که خواجه در  تاریخ علم جهان مقامی والا دارد و البته مثل اغلب دانشمندان علوم اسلامی آیت الله هم هست! و یکی از مشهورترین آثار کلامی(=اعتقادی) شیعه را نگاشته "تجرید الاعتقاد" که بر آن شروح متعدد نوشته شده.  همین نصیرالدین(یاور دین) متوفای 672 قمری سیاستمداری بزرگ هم بوده که با تصدی صدراعظمی هلاکوی مغول! کنترل موثری بر تخریب مغولان داشت و تمدن اسلامی و اروپایی مابعد را مدیون خود ساخت.

و اینک در این برهه حساس از تاریخ میهن عزیزمان ، آرزومندم به اتفاق در مسیر شکوهش با تلاش و همت بکوشیم یا راهی یافته و یا راهی بسازیم. سلامتی ، سعادت و سربلندی همه مهندسان پرافتخار میهنم را از درگاه الهی مسئلت می نمایم.

حمیدرضا میرزایی پنجم اسفندماه یک هزار و سیصد و نود و هشت

(۰) دیدگاه