نشست مشترک سرپرست موسسه با سرکنسول جمهوری اسلامی پاکستان

سه شنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۲
۶۰۶ بازدید

نشست مشترک سرپرست موسسه آموزش عالی اقبال لاهوری با سرکنسول جمهوری اسلامی پاکستان در مشهد مقدس

به گزارش روابط عمومی موسسه اقبال دکتر تاجری سرپرست موسسه آموزش عالی اقبال لاهوری باتفاق معاونت آموزشی و مدیریت فرهنگی و روابط عمومی با جناب آقای محمد شهریار سرکنسول جمهوری اسلامی پاکستان در  مشهد مقدس دیدار و گفتگو کرد .


در این دیدار دکتر تاجری ضمن ابراز خوشوقتی از حضور در کنسولگری پاکستان در سخنانی اظهار داشت : اگر انگلیسی‌ها در قرن نوزدهم به شبه قاره هند نیامده بودند، نیازی به مترجم نداشتیم و هم من و هم شما به فارسی صحبت می‌کردیم چرا که مستحضرید که زبان فارسی برای هفتصد سال زبان رسمی و دیوانی در شبه قاره بوده است.


سرپرست موسسه آموزش عالی اقبال در تشریح ارتباطات فرهنگی و زبانی بین دو کشور و ملت خاطر نشان کرد : زبان فارسی بخشی از هویت پاکستان است , صدها نسخه خطی فارسی و هزاران سند اداری از جمله اسناد معاملات ملکی و ... به زبان فارسی در کتابخانه‌ها و در دست مردم وجود دارد که گواه بر این مدعاست فلذا ما معتقدیم که ملت پاکستان بیش از دیگر ملت‌ها عاشق فرهنگ و احیای گذشته ما هستند و در همین ارتباط ما قدردان سرکنسول محترم برای هم افزایی در حوزه علم , فناوری و فرهنگ در مشهد مقدس هستیم.


او افزود : روابط ایران و پاکستان، تعامل معمول دو همسایه نیست بلکه روابطی عمیق و مبتنی بر نزدیکی‌های فرهنگی و اشتراکات اعتقادی هزاران ساله است.
دکتر تاجری تصریح کرد : این موسسه با توجه به اینکه علامه اقبال لاهوری از سرامدان ادبیات فارسی و نخبگان بیداری شرقی در جهان اسلام است به پاسداشت تکریم این مصلح فرهیخته , نام اقبال لاهوری را بر خود برگزیده است و بر این اعتقاد است که آثار و دیدگاههای علامه اقبال می تواند حلقه اتصال کشورهای مشرق زمین به ویژه اسلام دوستان و بالاخص در کشور دو برادر ایران و پاکستان باشد  بر همین اساس در نظر است که ان شا الله در آبان ماه  یا اردیبهشت ماه که مصادف است یا ایام سالروز و سال مرگ این متفکر , شاعر , فیلسوف و سیاستمدار مسلمان پاکستانی  جشنواره شعر دانشجویی اقبال در سطح دانشگاهای استان خراسان رضوی  را برگزار کنیم  و در راستای تشویق و ایجاد انگیزش در دانشجویان در ارتباط با حوزه فناوری و نوآوری  نیز جایزه دو سالانه علامه اقبال را در برنامه های علمی و فرهنگی این موسسه تدوین کرده ایم  که در یک رویداد دانش بنیان  هر دو سال یک بار برترین های طرح های فناورانه به رقابت خواهند پرداخت و برنده  برترین طرح فناورانه ؛ جایز سال علامه اقبال را از این موسسه آموزش عالی دریافت خواهد کرد و این فعالیت علمی در کنار سایر برنامه های فرهنگی دیگر ,گام کوچک و اندکی است از این موسسه آموزش عالی در پاسداشت یاد و نام این شاعر و علامه مسلمان .


در این نشست دو جانبه اقای محمد شهریار سرکنسول محترم کشور دوست و برادر , پاکستان نیز  ضمن خوشامد به هیات دانشگاهی اقبال , به تعاملات این کنسولگری با دانشگاهای مشهد اشاره و ضمن تجلیل از علامه اقبال لاهوری به عنوان شاعر و متفکر و فیلسوف فارسی زبان , مناسبات و ارتباطات فرهنگی و سیاسی دیرینه  دو کشور را تشریح  و بر همکاری تام با موسسه آموزش عالی اقبال بر انجام مشترک برنامه های علمی و فرهنگی تاکید نمود .
سرکنسول جمهوری اسلامی پاکستان در مشهد مقدس افزود با توجه به وجود جاذبه های دیدنی این کنسولگری همچون ساختمان قدیمی مربوط به قرون گذشته و موزه فرهنگی و .... دانشجویان می توانند با یک برنامه ریزی از بخش های مختلف مراکز فرهنگی بازدید و با فرهنگ و هنر پاکستان بیشتر از پیش آشنا شوند .


آقای محمد شهریار بر استمرار و همکاری های دو جانبه علمی و فرهنگی بین موسسه اقبال و کنسولگری تاکید و اظهار داشت اجرای برنامه های مشترک سالانه در کنسولگری و در دانشگاهای اقبال و فردوسی و ... مورد علاقه ماست و مقرر شد ان شا الله  در اولین فرصت در نشستی مشترک با اساتید , دانشجویان و کارکنان , سایر موضوعات قابل همکاری که منجر به گسترش همکاری دو جانبه می شود بررسی شود.

 

(۰) دیدگاه